Nieuws Actueel

Volop ideeën bij ondernemers om Almelose binnenstad weer bruisend te maken

Van onze redactie 5 mei 2015

Almelo binnenstad Lenneke Lingmont

Er gaan zaken veranderen, zo is de bedoeling. Het roer gaat om, de stad moet weer bruisen. Nieuw elan in Almelo. Met als doel meer bezoekers. Met de suggesties geven de onderzoekers van Seinpost een paar schoten voor de boeg. Maar het woord is natuurlijk aan de consument en de ondernemers zelf. Die ondernemers spreken hun eigen klanten binnenkort aan over hun wensen en verlangens. Ook de gemeente laat een onderzoek uitvoeren.

EenheidEen van de voornaamste conclusies uit het onderzoek is dat het in Almelo ontbreekt aan eenheid. Communicatie is de komende tijd het toverwoord voor de ondernemers in de binnenstad. Als er één ding kan worden geleerd van de discussiebijeenkomst van CAA is dat er beter gecommuniceerd moet worden.

CommunicatieBinnenstadsondernemers bestoken het secretariaat van CAA regelmatig met vragen waarop ze eigenlijk allang het antwoord weten. Meer dan voorheen zet de vereniging daarom actief in op contact met de leden. Waar de ondernemers in het verleden maar een keer per jaar bijeenkwamen, gaat dat nu vaker gebeuren. Om dat te versterken komt er een stuurgroep die de ideeën inventariseert en bundelt. Er hebben zich spontaan al acht ondernemers gemeld voor die groep. Voorzitter Van Woudenbergh heeft zelf overigens ook ideeën genoeg. „Want er zijn altijd nieuwe ideeën.” Blij is de CAA-voorzitter in ieder geval dat de gemeente aan de slag gaat met het binnenstadsplan. „Het is belangrijk dat 2.000 vierkante meter aan winkelruimte die nu leeg staat straks niet terugkomt. Dat heeft een positieve invloed op de leegstand. Dat geeft kansen.”

Vooruitlopend op het onderzoek vroeg de redactie van De Twentsche Courant Tubantia een aantal ondernemers naar hun ideeën. Hieronder een greep uit deze reacties:

Claudine Stokkelaar, Ici Paris XL ‘Communicatie tussen ondernemers, dat is inderdaad wel een groot ding. We moeten echt met elkaar op een lijn komen. Het gaat erom de consument naar Almelo te krijgen. Als centrumondernemers en Theaterhotel en Preston Palace zouden we elkaar kunnen versterken. We moeten daarmee de samenwerking zoeken. Wat mij betreft is de warenmarkt hier welkom op de Koornmarkt. Bedrijvigheid is toch beter dan zo’n kaal plein? Een koopavond op zaterdag is misschien ook iets.’Ron Bolhoeve, Jac Hensen‘We hebben onze winkel natuurlijk niet om de deur dicht te doen. Als je wilt concurreren met andere steden zul je gewoon vaker open moeten. Er moet meer eenheid bij de ondernemers zijn: als er koopzondag of koopavond is, dan moet iedereen ook open zijn. Voor het randgebied is dat misschien wel moeilijk. Wij hebben het geluk dat we in het positieve deel van de Grotestraat zitten. Zaterdagavond tot zes uur open om de horeca te steunen? Prima, we moeten elkaar hier toch helpen.’Xandrine van Woudenbergh, ’t Wetshuys‘We moeten naar een meer compacte binnenstad. Ik realiseer me dat dat niet eenvoudig is. Voorwaarde is dat we als ondernemers eensgezind zijn, we moeten op een lijn zitten. Er zijn gewoon ontzettend veel leuke winkels in Almelo, kijk alleen maar naar de Oranjestraat. Dat gezeur van iedereen dat het slecht gaat, daar ben ik helemaal klaar mee. We zitten nu echt in een tussenfase. Heel Nederland is in de war. Wie heeft ooit bedacht dat de winkels op zaterdag om vijf uur dicht moeten?’Sandra Bos, Coolcat‘Die extra koopzondag had van mij niet terug gedraaid hoeven te worden. Maar communiceer het wel met de ondernemers: er waren bij de laatste koopzondag ook winkels dicht en wij hadden daarom boze klanten in de zaak. Ondernemers die op zo’n dag niet meedoen maken het kapot voor de rest. Als er koopzondag is moet er ook een activiteit zijn in de stad. Hier is verder niks te doen. Wie die activiteit zou moeten organiseren? CAA neem ik aan.