Nieuws Actueel

Vrachtwagens: Geld verdienen wint het van storm

Van onze redactie 1 april 2015

Image 4835280

Alleen al 4 op de A50 tussen Sint-Oedenrode en Arnhem. Met bijbehorend fileleed, want het duurt uren om de snelwegen van de gekapseisde jumbo's te ontdoen. Niet te voorkomen, reageert de sector koeltjes.

"Er bestaan geen wettelijke regels die transporteurs beletten om bij code geel of oranje de weg op te gaan", zegt Renee Reijers van Transport en Logistiek Nederland. "Ondernemers beslissen zelf of het verantwoord is om de weg op te gaan."

Het economisch belang van de individuele ondernemer wint dan eigenlijk altijd. Want bij uitstek in deze branche geldt: stilstaan is achteruitgaan. "De klant wil zijn goederen, en op tijd", verklaart Jaap Stalenburg van verzekeraar TVM. De maatschappij heeft ongeveer een derde deel van de nationale truckvloot in portefeuille. "Er moet heel wat gebeuren wil een transportondernemer zijn trucks binnenhouden."

Code rood Bij TVM zullen de facturen de komende weken wel binnenrollen, want stormschade is gewoon gedekt. Pas wanneer sprake was van alarmcode rood trekt de verzekeraar de wenkbrauwen op. "En dan nog is het een grijs gebied", zegt Jaap Stalenburg. "Soms geeft de ANWB code rood af en is er in de praktijk niks aan de hand, de andere keer is het 'maar' code geel, zoals nu voor een groot deel van het land, en vallen de vrachtauto's om. Wellicht, en ik zeg dat voorzichtig, had de ANWB deze keer toch code rood moeten afgeven."

Manager Arnoud Broekhuis van de ANWB verkeersinformatiedienst bestrijdt dat de weerwaarschuwing – code oranje voor de noordelijke provincies, code geel voor de rest van het land – dit keer tekortschoot. ,,Code geel en oranje, het is nogal wat! Er is vooraf voldoende gewaarschuwd dat zulke zware windstoten gevaar opleveren voor motorfietsen, caravans en lege vrachtauto's", zegt hij. "Ik begrijp het belang van de transporteurs, maar je vraagt je toch af of ze zulke waarschuwingen niet veel te lichtzinnig opvatten."