Nieuws Actueel

Vrijdag kijkdag bij veiling failliet pretpark Limburg

Maurice de Zeeuw 18 december 2015

Yumble

De ondernemersdroom van Marc Koerts en Daan de Kruijk spatte in juli dit jaar onverbiddelijk uiteen. De twee bedachten aan een zwembad in Frankrijk een nieuw pretpark, dat geheel indoor zou zijn: Yumble. Maar na vier maanden worstelen met tegenvallende bezoekersaantallen en veel negatief commentaar kwam hun 'kindje' roemloos ten einde. In het troosteloze gebouw in Roermond is vandaag een kijkmiddag voor de veiling, waarbij de laatste restjes van Yumble van de hand worden gedaan.

Lees ook:- Yumble: hightech pretpark met de nieuwste technologie- Pretpark Roermond vraagt faillissement aan

Het park, dat zich volledig in een grote blauwe loods bevond, was het trieste toonbeeld van een ongelukkige combinatie van factoren. Het 'indoor family entertainment center' kwam in juli genadeloos ten einde. Veel opmerkelijke objecten zullen daarom de komende weken van eigenaar wisselen. Niet alleen de gebruikelijke kantoorzaken worden te koop aangeboden, zoals laptops, brandkasten en bureaus, maar ook bijzondere zaken als virtuele lachspiegels, attracties, 125 liter siroop voor Slush Puppy, een podium en een ijskast van Ben & Jerry's.

ModernHet 'Next Gen Themapark' was het idee van twee ondernemers achter het bedrijf Brand New Leisure. Het park was gericht op de 'nieuwe' groep consumenten, kinderen, met 'moderne' zaken als telefoons, projecties, virtual reality en videomapping. Het gebouw (totale kosten van het project: 22 miljoen euro) kwam te staan naast het Designer Outlet in Roermond. De naam: Yumble.

Voor Yumble was echter al snel de negatieve spiraal ingezet. Direct na opening bleek dat één van de topattracties nog heel lang dicht zou blijven. De toegangsprijs werd meerdere malen verlaagd, het concept van het bezoeken in dagdelen werd afgeschaft en er werden haastige pogingen ondernomen om het 'vet coole' park aan te prijzen, maar bezoekers bleven weg. Betalende gasten die wél het park bezochten, lieten vooral negatieve commentaren achter. Het park was te duur, te klein, te kil, te beperkt en niet goed uitgedacht. Achtbanen stonden er niet.

Lift of HorrorDe veiling die vandaag start is het defintieve einde van Yumble. De attracties, die slechts weinig mensen hebben gezien, starten hiermee wellicht een tweede leven. Geïnteresseerden kunnen voor een schijntje meedingen naar de bijzonderheden: zo is er een complete attractie te koop die een 'horrorrit' in een lift simuleert. Inclusief bewegende liftdeuren, een geluidssysteem en projectoren. De nieuwprijs ligt rond de 180.000 euro, op de veiling is het startbod 1500 euro. Een triest verhaal in pretparkland en een treurig einde voor wat eens begon als een droom.

Je eigen horrorlift, vanaf 1500 euro. Foto: BVA Auctions

Op de website van de veilingmeester zijn alle artikelen te bekijken. De verkoop start vanmiddag online om 17.00 uur en loopt tot 5 januari, 15:50 uur.