Nieuws Actueel

Waarom betaal je niet?

Rik Nizet 26 juni 2015

Rekening betalen incass middelgroot

Incassobureaus dwingen volgens Voorkom Incasso te veel. In plaats van het 'nu snel betalen want anders' moet volgens oprichter Tjaart Burema (Voorkom Incasso) waarom een rekening niet betaald is centraal staan. "De waarom vraag wordt bijna nooit gesteld. Terwijl je dan juist een dialoog op gang brengt." Bedrijven die te maken hebben met een debiteur die zijn rekening maar niet betaalt, twijfelen vaak bij het opstarten van een incassoprocedure. Vooral in de B2B-sfeer is men bang de relatie met de klant op het spel te zetten. De stap van de gebruikelijke schriftelijke herinneringen en een aantal - te aardige - telefoontjes naar het starten van een pré-incasso wordt met tegenzin genomen. De incassobureaus zetten de incassomachine namelijk direct aan omdat ze daarmee het meeste geld verdienen. Door nog één extra stap in te bouwen kan echter in 80 procent van de gevallen een incasso procedure voorkomen worden. Voorkom Incasso wil af van de snel opstartende incassotrein. De extra stap is een telefoongesprek met een andere insteek dan ‘wil je alsjeblieft betalen’ of ‘nu snel betalen want anders’. Waarom niet betalenCentraal staat de vraag waarom een rekening nog niet betaald is. Incasso expert Tjaart Burema: "De waarom vraag wordt bijna nooit gesteld. Terwijl je dan juist een dialoog op gang brengt. Wij werken sinds kort met deze Voorkom Incasso aanpak en in vier van de vijf gevallen komt de betaling op gang en is een incasso procedure voorkomen. Dat scheelt een bedrijf niet alleen de kosten die met een incasso gepaard gaan maar vooral ook veel stress en tijd. Het voeren van zo’n telefoongesprek wordt namelijk door specialisten gedaan en hoef je niet zelf te doen. Bovendien loopt de relatie met de klant geen deuk op.”

Tussen ‘vriendelijk’ en ‘dreigen met kosten’ mist nu een stapDoor het Voorkom Incasso telefoongesprek aan te kondigen in een neutrale en rustige brief komt het niet uit de lucht vallen. Dat helpt al om echt een goede dialoog te kunnen voeren. Bedenker van deze aanpak Tjaart Burema heeft zelf een incasso bureau in Rotterdam (Aertery) en kent het klappen van de zweep dus goed. “Er bestaat veel angst bij B2B bedrijven rondom niet betalende klanten. Niemand wil de relatie met een klant schade toebrengen en durft een incassotraject op te starten. Dus wordt de hete aardappel doorgeschoven en uitgesteld. Zelf een herinnering sturen en vriendelijk belletje is nog te doen. Maar bij het laatste gesprek voordat een incasso wordt opgestart komt vaak veel emotie en irritatie kijken. Daarom loopt zo’n gesprek meestal niet goed af. Natuurlijk willen bedrijven dat ontlopen. Maar ze willen ook hun geld. Het uitbesteden van de laatste fase betekent vandaag de dag dat de incasso machine direct wordt opgestart. Er zit niets tussen de ‘vriendelijke fase’ en de ‘nu snel betalen incassofase’ met oplopende kosten. Vandaar dat we deze tussenstap hebben bedacht. Dat dit niet eerder is bedacht kan liggen aan het feit dat incassobureaus baat hebben bij het direct opstarten van de incasso omdat ze daarmee het meeste geld verdienen. Dat doen ze te graag wat ons betreft. Voorkom Incasso is daar een antwoord op.” Het debiteurenbeheer bij veel organisaties blijkt nog steeds een complex en tijdrovend proces. Na de fase van het versturen van aanmaningen en herinneringen is er vaak sprake van een behoorlijk aantal debiteurenvorderingen die achterstallig zijn. Het beleid en het proces is na deze fase voor veel bedrijven lastig om uit te voeren.