Nieuws Actueel

Waarom personeel futloos is

Rik Nizet 16 februari 2015

Het personeel is voor vrijwel elke werkgever het meest waardevolle ’bezit’. Hoe gemotiveerder het personeel, hoe beter het bedrijf draait. Bepaalde factoren kunnen de motivatie van je personeel echter flink ondermijnen. Dit zijn 11 zaken die je personeel demotiveren.

1) Geen professionele ontwikkelingOm gemotiveerd te blijven moeten we blijven leren en groeien in ons werk. Zonder dan wordt het werk routineus en saai. Zorg dus voor voldoende uitdagingen en investeer in de kennis en vaardigheden van je medewerkers. 2) Geen perspectief Medewerkers willen niet de rest van hun leven hetzelfde blijven doen. Als je je medewerkers geen perspectief biedt op groei qua functie-inhoud en salaris, mis je een kans om ze te motiveren. Sommigen zullen hun toekomst ergens anders gaan zoeken.3) Slechte beloningAls medewerkers horen dat anderen met een vergelijkbare opleiding en ervaring in een vergelijkbare functie elke maand honderden euro’s meer verdienen, werkt dat zwaar demotiverend. Wees geen vrek en betaal marktconform. 4) Geen waardering gevenAls medewerkers hard werken en goede resultaten behalen, moet je daar je waardering voor uitspreken, al is het maar een vriendelijk woord of een dank je wel. Een schouderklopje doet veel goed en kost je niks. Doe je het niet, dan worden je medewerkers apathisch.5) Strikte orders uitdelenMedewerkers hebben hun eigen creativiteit en oplossend vermogen. Als je strikte orders uitdeelt en je medewerkers geen inbreng toestaat, maak je ook geen gebruik van hun creativiteit. Dat smoort waardevolle initiatieven in de kiem en zorgt voor medewerkers die alleen het minimum doen.

6) SchrikbewindHet uitdelen van strenge straffen bevordert de angst en werkt demotiverend, niet motiverend. Met een schrikbewind ga je de wereld niet veroveren. Beter is om gewenst gedrag te belonen.7) Negatieve mensenDe hele dag met negatieve mensen moeten doorbrengen is uitputtend. Mensen die negatieve energie verspreiden zuigen de energie uit de positieve mensen. Zorg dus dat je geen medewerkers hebt die negatieve energie verspreiden. En als je ze toch hebt, manage ze dan zo, dat ze zo min mogelijk kwaad kunnen.8) Slechte werkomgevingSlechte stoelen, verkeerde bureaus, haperende computers en een omgeving met veel geluidsoverlast van bijvoorbeeld gepraat en rinkelende telefoons, hinderen je medewerkers bij het uitvoeren van hun taken. De productiviteit is in zo’n omgeving dan ook lager. Dat frustreert juist je meest gemotiveerde medewerkers en is een stressfactor. Zorg voor een werkomgeving waarin je medewerkers ongehinderd hun werk kunnen doen.9) Geen visieEen helder geformuleerde visie geeft richting en helpt medewerkers te focussen. Het is voor medewerkers lastig om uit te blinken als ze niet weten waar het bedrijf heen gaat. 10) TijdverspillingNutteloze vergaderingen en e-mails met irrelevante informatie kosten alleen maar tijd. Respecteer je medewerkers door hun tijd te respecteren. 11) Onduidelijke communicatieCommuniceer helder over wat je van je medewerkers verwacht en wat hun taken zijn. Onduidelijkheid daarover creëert onzekerheid en maakt het onmogelijk voor medewerkers om het helemaal goed te doen. Dit frustreert medewerkers en doelen worden gemist.