Nieuws Actueel

Wagenmakerij in Wierden gaat in september officieel open

Van onze redactie 7 augustus 2015

Wagenmakerij Lars Smook

De stichting Wagenmakerij Langenhof stopt met haar pogingen grote subsidiebedragen binnen te halen voor de restauratie van de oude wagenmakerij aan de Rijssensestraat in Wierden.

Gesprekken met de provincie zijn gestaakt. Secretaris Jan van der Kolk van de stichting wagenmakerij wil nu proberen via sponsors onder meer het aangetaste voegwerk van de muren te vernieuwen en de raamkozijnen en deuren op te knappen of te vervangen. Volgens een voorzichtige schatting is nog zo'n 80.000 euro nodig.

OpeningBurgemeester Henk Robben van Wierden opent desondanks op 12 september officieel de wagenmakerij. Binnen is de ruimte vrijwel hetzelfde gebleven als na de sluiting van de zaak vlak na de oorlog. "We hebben de vlakdiktemachine, een lintzaag en een draaibank al opgeknapt", vertelt Wim Langehof, de kleinzoon van Jan Roelof Langenhof die het bedrijf vroeger runde.

Vergunning De stichting verwacht binnenkort de vergunning te krijgen van de gemeente voor de bouw van een hok waar de stationaire dieselmotor van het merk Deutz komt te staan die de verschillende machines straks weer aandrijft. Het stichtingsbestuur wil ook nog een zeldzame boerenwagen opknappen en de oude droogschuur voor timmerhout herstellen en gebruiken als ontvangstruimte waar scholieren uitleg krijgen.

"Tot de jaren vijftig zijn eeuwenlang wielen van hout gemaakt", vertelt Van der Kolk, die zich heeft verdiept in onder meer de uitvinding van het wiel. "Pas na de oorlog kwamen steeds meer wielen met banden van rubber."

SupergemotiveerdVan der Kolk die jaren op een school les gaf werkt op dit moment ook aan een lesbrief en een leskist voor het onderwijs. De gemeente Wierden stelde hiervoor en voor het maken van flyers ruim 2.000 euro beschikbaar. Het dak van de wagenmakerij is eerder dit jaar waterdicht gemaakt en de website is klaar. "We hopen nu telkens een klein project te kunnen uitvoeren. Elke dinsdag komen vrijwilligers bijeen om bijvoorbeeld gereedschap op te knappen. Ze zijn supergemotiveerd." Volgens Van der Kolk is de wagenmakerij in Wierden bijzonder omdat het bedrijf nog compleet is. "Bij kasteel Twickel staat de wagenmakerij van Van den Barg uit 1872 aan het Bornsevoetpad. Maar daar ontbreekt een aantal machines dat wij nog wel hebben." Voor zover bekend staat in Nederland nergens zo'n complete wagenmakerij als in Wierden.

LeerlingVoordat Jan Roelof Langenhof in 1917 zijn wagenmakerij in Wierden begon was hij leerling bij een rijtuigbouwer in Kampen en bij wagenmakerijen in de regio zoals in Rijssen bij Schuitemaker. Hij deed kennis op in de houtzaagmolen van Twickel vlabij hotel Carelshaven in Delden. Daarna opende hij zijn eigen bedrijf aan de Rijssensestraat in Wierden. Maar zeven jaar later brandde het pand af, waarna het huidige pand werd gebouwd. Langenhof kocht in de omgeving eiken en beuken op en kapte de bomen zelf. Hij vervoerde de boomstammen naar de vijver van buurman Vunderink om te voorkomen dat het hout zou uitdrogen en scheuren. Als hij er aan toe was om de boom te zagen werd deze uit het water gehaald en direct in planken gezaagd. Na het zagen werden de planken op kleine tussenlatjes gelegd om te drogen, in een schuur waar de wind doorheen kon waaien.

Vlnr: Joop Ooms, Hans Timmerman, Jan Nijhoff, Roelof Bartels en Riet Eshuis. Foto: Lars Smook