Nieuws Actueel

Walter Nijhof van hightech intermediair Nijwald: ‘We zijn Twents nuchter, doen normaal en werken hard’

Van onze redactie 30 september 2015

TZM Nijwald 2 1

Nijhof: “Ik heb technische bedrijfskunde gestudeerd, ben daarna in diverse commerciële en technische functies actief geweest, laatstelijk bij een groot landelijk bedrijf. Daar merkte ik dat klanten vaak zaken deden met de vent, en niet zozeer met de tent. Ik ben een echt mensenmens, ik was al niet een type om in loondienst te werken. Waar iedereen linksaf ging, ging ik vaak rechtsaf. In 2007 ben ik zelfstandig ondernemer geworden en heb ik Nijwald opgestart.”

Mensfactor Te Boome: “Ook ik ben opgeleid in de technische bedrijfskunde en heb mijn vlieguren gemaakt in het bedrijfsleven. Bij een van de werkgevers leerde ik Walter kennen als collega. We hadden een klik, want ook ik hecht sterk aan de mensfactor. Ik kan de kwaliteiten van mensen herkennen, haal daar veel energie uit. In 2010 ben ik tot Nijwald toegetreden, eerst in loondienst, later als collega-directeur.”

Beconcurreren of samenwerken Nijhof: “In mijn beleving was het zo: of we zouden elkaar beconcurreren, of we zouden gaan samenwerken. We zijn beiden Twents nuchter, doen normaal, schreeuwen het succes niet van de daken. Als hightech intermediair hebben we, vanuit het niets, flink moeten pionieren en knetterhard moeten werken om een plek te veroveren. Door een goed team te ontwikkelen. Ook intern hebben we de juiste mensen op de juiste plekken weten te krijgen. Wij houden hen scherp, zij ons ook. We zijn zo goed als onze mensen.”

Geen ‘rocket sience’Te Boome: “Het is geen ‘rocket science’ wat we doen, in feite zoeken we ‘gewoon’ de juiste kandidaat bij de juiste vacature, en andersom, maar het is wel een vak waarin we ons weten te onderscheiden, met onze persoonlijke manier van handelen en benaderen. We zijn eerlijk, transparant en bouwen graag een langdurige relatie op met opdrachtgevers en kandidaten. Inmiddels mogen we veel gerenommeerde bedrijven in de technische sector tot onze klanten rekenen.”

Enorme kick Nijhof: “Soms bieden we een kandidaat aan bij een relatie terwijl er nog niet eens een vacature is. Dan zeggen we: ‘misschien is het handig om met die persoon vast een kop koffie te gaan drinken’. Omdat we er heilig van overtuigd zijn dat die match er gaat komen. Als het dan uitkomt, geeft dat een enorme kick.”

Persoonlijke karakter Te Boome: “We doen wat we zeggen, vliegen dingen anders aan dan grote bedrijven. We werken met acht mensen op onze hoofdvestiging in Wierden, hebben een kantoor in Zwolle, de lijnen zijn kort. We zijn vooral actief in Noord-Oost-Nederland. Als er in pakweg Assen of Doetinchem een goede consultant zit, staan we open voor samenwerking. We kunnen groeien, zonder te groot te willen worden. Het persoonlijke karakter is en blijft onze kracht.”

Buiten de kaders denkenNijhof: “In zijn algemeenheid denk ik dat ondernemers zich te vaak laten leiden door externe factoren. Maar je moet je juist focussen op zaken waar je wél invloed op hebt, daar liggen de kansen voor succes. Creatief zijn, soms buiten de kaders denken, maar wel binnen de kaders van je verdienmodel blijven: je moet geld verdienen om continuïteit en groei te waarborgen.”

Zakelijke fietsclubTe Boome: “De passie voor techniek en mensen komt ook tot uiting buiten de kantoormuren. We zijn aangesloten bij de zakelijke fietsclub De Twentse Waaier en pakken, ter ontspanning, regelmatig de mountainbike. In feite is zo’n tocht vergelijkbaar met de opbouw van het bedrijf. Onderweg kom je veel obstakels tegen, maar met wilskracht en creativiteit bereik je uiteindelijk de finish.”

OntspannenNijhof: “Mountainbiken is geweldig om te ontspannen, maar ik houd ook van auto’s en motoren. Ik ben gek op alles wat ronkt, rolt en bolt. Ik heb al meegedaan aan tochten en rally’s, maar beperk me tegenwoordig vooral tot de fiets. Het is heerlijk om ‘af te schakelen’ in het bos.”

NetwerkenTe Boome: “We organiseren met het bedrijf ook zelf mountainbike-clinics voor klanten en opdrachtgevers. Om te netwerken. Maar het komt vaak voor dat je na afloop, bij een hapje en drankje, tot de conclusie komt dat je helemaal niet over werk hebt gesproken, maar samen toch iets moois hebt meegemaakt.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oostdeondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen.