Nieuws Actueel

Wat wil de consument? 5 meningen over winkelend publiek Almelo

Van onze redactie 14 april 2015

Winkeltijden tijd SXC

Voor winkeliersvereniging Centrum Almelo Aktief (CAA) reden om de discussie onder de ondernemers weer eens aan te wakkeren. Wat willen de winkeliers in de Almelose binnenstad nou eigenlijk met de koopzondag én de koopavond? Want ook de wekelijkse koopavond op donderdag staat ter discussie.

IdeaalEr gaan stemmen op om die af te schaffen en in ruil daarvoor op zaterdag de winkels open te houden tot 18.00 of 19.00 uur. In Hengelo is daar een paar weken geleden een proef mee begonnen. Daar kan op zaterdag een uur langer gewinkeld worden. Ideaal voor mensen die moeten werken op zaterdag of pas de stad in kunnen nadat ze klaar zijn met hun eigen sportactiviteit of die van hun kinderen.

HapjeBovendien vaart de horeca daar wel bij. Want wie om 18.00 uur zijn laatste inkopen heeft gedaan, blijft vervolgens eerder hangen om even een hapje te eten bij een van de restaurants.

BezwaarIn Almelo wordt vaak de discussie gevoerd door de ondernemers. Wanneer wil de ondernemer zijn of haar winkel open doen? Veel zelfstandigen hebben bezwaar tegen de koopzondag, omdat zondag hun enige vrije dag is. Natuurlijk is het belangrijk dat een ondernemer aan zijn of haar privéleven denkt. Maar is de ondernemer er niet juist voor de consument? Oftewel, moet een winkel niet juist open zijn wanneer de consument wil winkelen?

SpijkerbroekIn een tijd waarin je met een druk op de knop via internet een nieuwe spijkerbroek of een paar sneakers bestelt, wacht de consument niet meer totdat de winkel opengaat. Natuurlijk kunnen winkeliers hun winkel niet 24 uur per dag, zeven dagen per week openhouden. In dat opzicht gaan winkeliers het niet winnen van het internet.

Wat wil de consument?Maar op initiatief van CAA komt er nu wel een enquête onder het winkelend publiek, om te horen wat de consument wil. Nu moet CAA er nog voor zorgen dat alle winkeliers dan ook doen wat de consument wil en niet wat hun zelf past. Want pas als er eenheid is in de stad, kan het weer een succes worden. Maar wat wíl de consument eigenlijk? Het Stadsforum neemt vast een voorschot op de enquête.-----------------------------------------------------

Babbette Schoonebeekondernemerwijk: Rosarium

‘Al heel wat winkels hebben hun deuren gesloten. ‘Almelo is geen winkelstad meer, er komen gewoon geen klanten’, zeggen die winkeliers. Maar is dat wel zo of is het een kwestie van ‘eigen schuld, dikke bult’? Spelen deze ondernemers wel voldoende in op de wensen van de klant of blijven zij star vasthouden aan verouderde denkbeelden zoals de zondagssluiting en de koopavond uit de jaren vijftig? Ook ik gun de Almelose winkeliers het allerbeste. Maar de crisis met z’n leegstand en verminderd consumentenvertrouwen en het internetshoppen dwingen onze winkeliers te luisteren naar de klant. De deuren zouden dus wagenwijd open moeten staan als wij tijd en zin hebben om te winkelen. Wat mij betreft mogen de winkels op maandag en dinsdag gesloten zijn. Ook winkelen op zondag is aan mij niet echt besteed. Maar open de rest van de week je deuren van 10.00 tot 19.30 uur. Dan zal je mij na het werk met manlief nog even een leuke outfit zien scoren. En dan aansluitend een hapje eten bij één van onze fijne restaurants.’-----------------------------------------------------

Richard Holsinkondernemerwijk: Kluppelshuizen

‘Belangrijk is dat de winkelondernemer goed luistert naar de behoefte van de klant, uiteindelijk draait het om de business. De donderdagavond als koopavond zou moeten komen te vervallen ten gunste van de zaterdag. Dan tot 18.00 uur open waardoor er een betere aansluiting is met de horeca. De zaterdag is in Almelo gezellig in combinatie met de markt en met vaak nog andere activiteiten. Bij een dergelijke beslissing is het van belang dat de winkeliers een collectief vormen, dus ook de grote concerns moeten zich dan schikken in het gevormde collectief. Ook moet er meer reuring komen om de klanten te blijven trekken en om te blijven concurreren met de online-mogelijkheden. Er moet meer toegevoegde waarde geleverd worden ten opzichte van online-shoppen, dus niet afwachten maar gerichte actie. Verdere leegstand moet stoppen en lege winkels weer worden opgevuld, hiervoor is het noodzakelijk dat de huren marktconform worden met kortere huurperioden zodat de ondernemer meer ruimte krijgt en weer durft.’

-----------------------------------------------------

Gerben Groothuiscommercieel deskundigewijk: Hedeman

‘Creatieve oplossingen zijn nodig om in te spelen op de veranderende wensen van het winkelend publiek. Verruiming van openingstijden is daar een onderdeel van, bijvoorbeeld door de invoering van koopzondagen of langere openingstijden op zaterdag. Toch blijkt alleen een langere openingstijd geen oplossing voor dalende bezoekersaantallen. In bijvoorbeeld de VS en Azië is het vrij normaal dat winkels zes of zeven dagen per week geopend zijn. We zullen er waarschijnlijk niet omheen kunnen deze trend (deels) te volgen. Toch wil ik pleiten voor een integrale aanpak van deze problematiek. Als je winkelend publiek niet biedt waar het interesse in heeft, dan komt het niet, ook al ben je 24/7 open. Je moet de winkelervaring beter maken. Dat betekent dat je zaken als aankleding, horeca, winkelaanbod en parkeergelegenheid mee moet nemen in je plan. Ik weet dat er al zulke plannen zijn bij de gemeente, onder andere voor de Grotestraat-Noord. Het wordt tijd dat deze plannen serieus aandacht krijgen.’

-----------------------------------------------------

Martin Kruizerechercheurwijk: Rosarium

‘Het lijkt me een lastig dilemma, hoe krijg je nou meer klanten in je winkel? En meer omzet? Het ligt voor de hand om de openingstijden onder de loep te nemen. Niet goed op de klant afgestemde tijden resulteren in een lege winkel, helder. Ik ben bekend met de openingstijden, die zijn namelijk al jaren hetzelfde en ik houd daar dan ook rekening mee. Ik vind een koopavond makkelijk en zou, net als de donderdag, ook vrijdag een goede avond vinden om te winkelen. Van een koopzondag heb ik nog nooit gebruikgemaakt en zal dat in de toekomst ook niet doen. Naast de openingstijden denk ik dat de winkeliers vooral moeten nadenken over het concept winkel. Ik denk dat dit in Almelo beter kan. Ik mis een eigen gezicht, het is een eenheidsworst. Waarin onderscheidt Almelo zich qua winkels van bijvoorbeeld Biddinghuizen? Het nodigt mij in elk geval niet uit om gezellig te winkelen. Dat geldt voor zowel Biddinghuizen als Almelo. Misschien ligt daar de sleutel van het succes, onderneem met meer creativiteit, onderscheid je van de rest en laat die openingstijden voor wat ze zijn.’

-----------------------------------------------------

Marieke Kralstudentwijk: Sluitersveld

‘Zelfs met de ontkerkelijking in Nederland houdt tegenwoordig de discussie over de koopzondagen niet op. De vraag blijft hetzelfde: dient de voorkeur van sommigen voor te gaan op economische belangen? Steeds meer wordt gekozen voor economische belangen en in de lijn daarvan lijkt de keuze nu ook duidelijk. Als je immers verlies maakt op zondag, dan open je toch gewoon niet? Helaas, zo simpel ligt het vaak niet. Omzet is er vaak wel op zondag en de vraag is of door een slim beleidsplan toch niet deze service naar de consumenten behouden kan blijven. Voor de supermarkten geldt tegenwoordig in ieder geval dat de nationale trend van zondagsopeningen niet meer te stoppen lijkt. Omdat geconstateerd wordt dat zeker jongeren en tweeverdieners gebruikmaken van open supermarkten op zondag, lijkt dit ook slim in te spelen op de toekomst. Of dit ook het geval is voor de gehele Almelose binnenstad, is de vraag. De ondernemers moeten onderzoeken of er nog groei mogelijk is op de zondagse markt. Zo niet, dan sluiten de deuren zich voor de zondagsopening.’

-----------------------------------------------------Foto: SXC