Nieuws Actueel

We willen weer een flatscreen

Rik Nizet 15 april 2014

De Nederlandse detailhandel heeft in februari iets meer (0,1 procent) omzet geboekt vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Vooral de winkels in consumentenelektronica (plus 9 procent) en doe-het-zelfartikelen (plus 5 procent) zagen hun omzet sterk toenemen. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend.

Voor de winkels in consumentenelektronica was dit de eerste omzetstijging sinds september 2012, voor de doe-het-zelfwinkels zelfs sinds januari 2012, meldt het statistiekbureau. "Mensen hielden jarenlang de hand op de knip, mogelijk doen ze nu eindelijk die oude tv weg en kopen een nieuwe flatscreen. Vermoedelijk kopen consumenten ook veel meer producten als smartphones en tablets'', vertelt CBS-econoom Peter Hein van Mulligen.

VerkoopsprongDe plotselinge verkoopsprong is volgens hem mogelijk ook veroorzaakt door een landelijke actie van een elektronicaketen. "Als er dan een paar concurrenten meegaan, zie je dat direct terug in de maandcijfers", stelt Van Mulligen.

WoningmarktDe groei bij de doe-het-zelfwinkels is volgens de econoom vooral te verklaren door het ingezette herstel op de woningmarkt. "Als mensen verhuizen gaan ze klussen. Maar ook het zachte weer speelt een rol. Daardoor worden veel meer tuinartikelen gekocht'', aldus de econoom.

TextielOok de textielsupermarkten wisten meer om te zetten dan een jaar geleden. De verkopen van de winkels in huishoudelijke artikelen, kleding, woninginrichting en drogisterijen liepen daarentegen terug.

In totaal vielen de prijzen van de detailhandelszaken 0,3 procent lager uit, terwijl het verkochte volume 0,4 procent was toegenomen. "Het is een positieve ontwikkeling, maar je kan op basis van dit maandcijfer nog niet zeggen dat de ondernemers nu uit het dal zijn'', stelt de CBS-econoom.

De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden in februari 0,6 procent meer omzet. Zowel de supermarkten als speciaalzaken kenden een marginale omzetstijging. Postorderbedrijven en internetwinkels zagen hun omzet met 6 procent toenemen.