Nieuws Actueel

Webshop bezorgt PostNL tweede leven

Bram de Vrind 4 augustus 2014

PostNL heeft in het tweede kwartaal geprofiteerd van bezuinigingen en een verdere groei bij de bezorging van pakketten. Die stuwden de winst aanzienlijk, terwijl de omzet van het postbedrijf licht toenam ten opzichte van een jaar geleden.

PostNL meldde maandag een omzet van 1,02 miljard euro over het afgelopen kwartaal, tegen 991 miljoen euro een jaar eerder. De Nederlandse postmarkt was opnieuw ruim 11 procent kleiner dan vorig jaar, maar die krimp werd voor een groot deel opgevangen met de hogere postzegelprijs en besparingen. PostNL voerde verder de omzet uit de bezorging van pakketten met 5 procent op, terwijl de opbrengsten van internationale activiteiten met 4 procent groeiden.

ReorganisatieDe nettowinst van PostNL steeg naar 44 miljoen euro, tegen 3 miljoen euro een jaar geleden. De reorganisatie, die het bedrijf bestand moet maken tegen de krimp van de traditionele postmarkt, werpt haar vruchten af en levert dit jaar volgens PostNL meer besparingen op dan eerder gedacht.

Meer dan voorspeldHet bedrijf rekent nu op besparingen van 115 tot 135 miljoen euro, wat aan beide kanten van de schatting 20 miljoen euro meer is dan eerder voorspeld. Met 40 tot 60 miljoen euro vallen de kosten van de reorganisatie bovendien 10 miljoen euro lager uit dan gedacht.

SorteercentraDe besparingen lopen op een aantal vlakken voorspoedig, zei bestuursvoorzitter Herna Verhagen in een toelichting. Ze wees daarbij vooral op de inkrimping van het aantal sorteercentra.Die werden al teruggebracht van 260 naar 148. PostNL mikte voorheen op 125 locaties, maar verwacht nu dat 100 centra genoeg zijn. Daarnaast wordt nCu nog maar op 5 dagen post bezorgd, in plaats van 6.

Cultuur"Het kostenbewustzijn is inmiddels onderdeel geworden van onze cultuur", concludeerde Verhagen. Het doel om de reorganisatie in 2017 met zo'n 475 miljoen euro aan besparingen af te ronden blijft daardoor overeind staan.

InternetwinkelenPostNL hoopt de krimpende postmarkt ook te kunnen compenseren met de bezorging van via internet bestelde goederen. Mede dankzij de verdere groei van het internetwinkelen bezorgde het bedrijf ruim 8 procent meer pakketten dan in het tweede kwartaal van 2013.

DuitslandNaast de Nederlandse thuismarkt is PostNL actief in Groot-Brittannië, Duitsland en Italië. Sterke concurrentie drukte de omzet in Duitsland, terwijl de opbrengsten in de andere twee landen toenamen.