Nieuws Actueel

Week van de Ondernemer: 'Je moet met jezelf concurreren'

Martijn Vervest 16 april 2015

Uber groot 3

Taxibedrijf Uber is één van de future proof bedrijven die tijdens De week van de Ondernemer hun visie delen met andere ondernemers. Een bedrijf dat tegen de vastgeroeste taximarkt aanschopt en niet bang is om steeds nieuwe dingen te proberen. "Als je niet met jezelf concurreert, doet iemand anders het", zegt directeur Niek van Leeuwen. Ondanks de weerstand vanuit de branche en de overheid is Van Leeuwen ervan overtuigd dat Uber de toekomst is. "We gaan nog te snel voor een markt waar een lange tijd alles gereguleerd was. De taxichauffeurs zitten er nu nog lekker bij, dus ik snap wel dat het voor hen moeilijk is die veranderingen te accepteren." Schrik je van de reacties en houding van de overheid?"Zoals het gaat in Nederland, zo zien we dat nergens in de wereld. Er is veel onterechte weerstand. Dat gaat anders in de Verenigde Staten bijvoorbeeld. Daar hebben al 24 staten de wetgeving aangepast zodat 'meerijden' legaal is." Er is nu ook een app van de taxibedrijven zelf, hoe kijk je daar tegenaan?"Dat juich ik alleen maar toe. Het betekent dat de markt in beweging komt en dat de branche accepteert dat de manier waarop het nu gaat niet toekomstbestendig is." Bij Uber betaal je wel meer als het regent."We hanteren dynamische prijzen, zoals ook de luchtvaart dat doet. Mensen verwachten in het huidige systeem dat ze op Nieuwjaarsdag om één uur ‘s nachts voor dezelfde prijs een taxi kunnen krijgen. Dan denken taxichauffeurs 'het zal wel, ik neem die dag vrij'. Het resultaat is meer vraag dan aanbod. Door de prijzen dynamisch te maken spoor je chauffeurs aan om die dag de weg op te gaan, omdat er meer te verdienen valt. Zo los je een ander probleem op voor de klant; het tekort aan vervoer op die dagen." Wat maakt Uber future proof? "We investeren in de toekomst, in zelfrijdende auto’s bijvoorbeeld. We geloven dat de wereld gaat veranderen, al gaat dat nog wel een aantal decennia duren. We zijn constant bezig om onze diensten uit te breiden en aan te passen. Soms concurreren we dan met onszelf, zoals Uber-Pop dat doet met Uber. Maar als je niet met jezelf concurreert, doet iemand anders het."