Nieuws Actueel

Week van de Ondernemer: Zo voorkom je dat je Nokia wordt

Bram de Vrind 14 april 2015

Nokia middelgroot

Een tweede V&D of Nokia, dat wil geen enkele ondernemer worden. Tijdens de Week van de Ondernemer in Utrecht, kregen ondernemers van enkele toppers uit het veld het antwoord hoe je futureproof moet ondernemen.

Alles over de Week van de Ondernemer:

Moederschap is geen ballast Bussemaker wil geen excuustruus Wat is Máxima toch mooi Ik heb altijd de BV Erben gerund

Wie heeft er ooit iets bij V&D gekocht? Vrijwel de hele zaal steekt de hand op. Wie heeft er afgelopen maand nog iets bij V&D gekocht? Het gros van de handen blijft omlaag.

Nokia of Blackberry?En wie heeft er ooit een Nokia of Blackberry gehad? Weer steekt bijna de hele zaal de hand op. Wie heeft er nu nog een Nokia of Blackberry? De handen blijven weer omlaag.

De vraag: 'hoe voorkom je dat je de volgende Nokia of V&D wordt?', daar draait het om tijdens deze ochtendsessie bij De Week van de Ondernemer in een afgeladen volle zaal van het Beatrix Theater in Utrecht. BNR-journalist Rens de Jong spreekt met eigenaar Ruud Sondag van afvalverwerker Van Scherpenzeel en COO van hotelketen citizenM over 'Futureproof ondernemen'.

Patrick van der Pijl, die CEO's van over de hele wereld adviseert over business modellen, leidt de sessie in. Van der Pijl geeft Bol.com als voorbeeld van een geslaagd business model, met kopersgemak, het comfort van het bestellen van spullen vanuit de luie stoel, als één van de sterke punten.

"Maar het allergrootste goed voor Bol.com is wel hun klantendata, waardoor ze precies weten aan wie ze wat verkopen", aldus Van der Pijl. En daar ligt hem nou net de zwakte van zaken als Blokker en V&D. "Die winkels hebben jarenlang hun schappen gevuld, terwijl ze niet wisten wie precies hun klanten zijn."

TeslaVan der Pijl roemt de elektrische autobouwer Tesla, omdat die er als geen ander in de branche in is geslaagd om tegemoet te komen aan een brede waaier aan behoeften van de klant. "Tesla wilde niet alleen een auto bouwen waarmee je milieuvriendelijk van A naar B kunt komen. Ze wilden ook de pijn van elektrische auto's wegnemen bij de klant. Dus een auto bouwen die er gewoon cool uitziet. En die niet steeds met lege accu's stil langs de weg staat."

Leeg A4'tjeVanuit die 'Tesla-gedachte', begon tien jaar geleden ook de snelrijzende hotelketen citizenM, vertelt COO Michael Levie. "De M in onze naam staat voor Mobile, de frequente reiziger die van de wereld zijn appel heeft gemaakt", zegt hij. "We zijn bij de oprichting niet voort gaan borduren op wat andere hotelketens al jaren doen, maar we hebben gekeken: wat wil de klant? We zijn met een leeg A4'tje begonnen."

CitizenMWat citizenM anders doet? "We hebben geen recepties bijvoorbeeld. Bij ons check je zelf in en uit in een fractie van een seconde, net als met een boarding pass bij het vliegtuig."

De hotels van citizenM hebben geen bars en restaurants, maar één gezamenlijke 'living room' waar je 24 uur per dag terecht kunt voor een 'pitstop' om iets te drinken of eten. Vergaderruimten zijn vervangen voor 'creative spaces'.

Dankzij deze opzet bespaart citizenM flink op de personeelskosten: de receptioniste of koffiedame in de conference room zijn overbodig. In plaats daarvan lopen er in de hotels medewerkers vrij rond die erop gericht zijn om het de klant naar de zin te maken.

Om in de huisvestingskosten te snijden, worden de hotels door de keten zelf gebouwd. "Met kopjes koffie verkopen een aangekocht hotelgebouw terugverdienen, vonden we geen goed idee."

Lef en duidelijke keuzesFutureproof ondernemen vergt lef en duidelijke keuzes, aldus eigenaar Ruud Sondag van Van Scherpenzeel. Als ondernemer moet je een visie ontwikkelen, en daaraan vasthouden, aldus Sondag.

Hij ziet afval niet als afval, maar als grondstof. "Toen ik werd geboren in 1962 waren er 2 miljard mensen. Als ik sterf, zijn dat er waarschijnlijk 8 miljard. De wereldbevolking is dan binnen één mensenleven verviervoudigd. Het kan niet anders dan dat de conclusie is dat het winnen van grondstoffen moet worden vervangen voor hergebruik."

Plan BAls je businessmodel eenmaal succesvol is, moet je dan als ondernemer een plan B in de kast hebben?, wil De Jong nog weten. Volgens Van der Pijl wel. Hij heeft het voorbeeld van een kapsalon die gevestigd zat in een fitnesscentrum, dat failliet ging. De noodgedwongen nieuwe start van de zaak werd gebruikt om te vernieuwen.

"De zaak verhuisde naar een bedrijventerrein. Klanten kunnen er makkelijk komen met de auto en de huisvestingskosten zijn stukken lager dan in de stadscentra. Daardoor kan de zaak beter concurreren op de prijs."

Van der Pijl: "Eigenlijk zou elke ondernemer moeten nagaan wat er gebeurt als zijn zaak ineens zou afbranden. Wat zou je anders doen?"