Nieuws Actueel

Weer 100 mensen verliezen baan bij V&D

Van onze redactie 15 oktober 2015

Image 5337955

De integratie van La Place maakt onderdeel uit van een nieuwe reorganisatie op het V&D-servicecenter die zo'n 100 banen kost. Gisteren werden medewerkers in Amsterdam-Zuid door hun directeur ingelicht over de ingreep, bevestigt het warenhuis aan deze krant. Circa 20 personeelsleden op de afdelingen marketing, finance en operations kregen de wacht aangezegd. Verder is een algemene vacaturestop afgekondigd waardoor 30 tot 40 banen permanent niet meer worden ingevuld. De overige ca 40 banen vervallen op de inkoopafdeling. Medewerkers daar worden later ingelicht, de plannen zijn nu nog niet geheel rond. Op de afdelingen ICT en e-commerce vallen geen klappen. Het is de tweede reorganisatie op het hoofdkantoor dit jaar: eerder vervielen er al 50 banen. Met de operatie wil directeur John van der Ent het servicecenter laten aansluiten op de recent doorgevoerde vernieuwingen binnen V&D: het warenhuis gaat zich richten op vrouwen en de eigen huismerken. Collecties worden vaker ververst, ook wordt huisrestaurant La Place commercieel beter benut door potten, pannen en andere keukenartikelen onder die naam te gaan verkopen. Lokale vestigingen krijgen bovendien meer vrijheid om het assortiment op de regionale behoefte af te stemmen. ,,Het servicecenter volgt de nieuwe strategie in onze winkels," zegt woordvoerder Edwin van Wijk. ,,Vandaar dat we medewerkers nu pas duidelijkheid konden geven." RestaurantketenBelangrijk deel van de reorganisatie is het in elkaar schuiven van de servicecenters van V&D en La Place. Nu bevindt het hoofdkantoor van de restaurantketen zich in Nieuwegein. La Place heeft daar eigen inkopers en personeelsadministratie. ,,Dat is niet meer nodig," aldus Van Wijk. De integratie betekent niet dat La Place uit Nieuwegein verdwijnt, wel dat V&D-medewerkers straks voor beide formules werken. Verder worden kleine, middelgrote en grote V&D's voortaan apart bevoorraad. Met de reorganisatie op het hoofdkantoor hebben nu vrijwel alle 5500 V&D-medewerkers duidelijkheid over hun positie. Begin september kregen 300 medewerkers in de 62 filialen al te horen dat zij hun job verliezen. De forse ingreep is nodig om het noodlijdende, uit 1887 stammende warenhuis weer gezond te maken. Directeur Van der Ent wil de loonkosten structureel met 10 miljoen euro per jaar verlagen. AfgrondBegin dit jaar stond V&D aan de rand van de afgrond toen het zijn leveranciers niet meer kon betalen. Dankzij een kapitaalinjectie van eigenaar Sun Capital en een deal met de banken werd dat ternauwernood voorkomen. Inmiddels is er weer ietsje lucht, zeker nadat Sun deze zomer de banken uitkocht. Komende maanden wacht voor V&D de zo belangrijke kerstperiode en moet er begonnen worden met oogsten. De druk is hoog, zeker nu het prijzencircus afgelopen maand volgens ingewijden 'niet heel succesvol' is verlopen.