Nieuws Actueel

Wéér vals alarm in de spoortunnel

Van onze redactie 5 maart 2015

Image 4793361

In alle 3 de tunnels ging het brandmeldsysteem af en werd, volgens procedure, de tunnel ontruimd en het treinverkeer stilgelegd. Pas als de brandweer de tunnel heeft gecontroleerd, kunnen er weer treinen rijden. In alle drie de gevallen bleek het, zoals meestal, om vals alarm te gaan.

Met het toenemen van het aantal treintunnels in Nederland neemt ook het aantal daaraan gekoppelde verstoringen toe. Het levert de reiziger lange vertraging én veel ergernis op. De NS zou al een terugloop van het aantal reizigers naar Schiphol zien omdat die de verbinding niet meer vertrouwen.

Balen NS, ProRail, reizigersorganisatie Rover en het ministerie van Infrastructuur praten al enige tijd over de veiligheid van de tunnels. "De vertragingen door de valse meldingen zijn daarbij onderwerp van gesprek, maar we zullen niet zomaar de veiligheidssystemen veranderen", stelt een woordvoerder van het ministerie. De gesprekken moeten eind dit jaar tot een nieuwe nota over Railveiligheid leiden. Spoorbeheerder ProRail stelt 'te balen van de vertragingen'. Het bedrijf kon woensdag geen cijfers geven over het aantal incidenten in tunnels.

Eisen De veiligheidseisen aan spoortunnels zijn in 2005 in Europa flink opgeschroefd 'om het grote aantal ongevallen in het buitenland' een halt toe te roepen, weet Pieter van Gelder, hoogleraar Veiligheidskunde bij de TU Delft. Lokaal kunnen nog strengere eisen worden afgesproken. Maar het verhogen van de veiligheidseisen zorgt ook voor ongemak. De systemen zijn gevoelig voor storingen. En in het geval van een storing (of er nu brand is of niet) moet de tunnel dicht. Zo werden de nieuwe verkeerstunnels in de A73 in Limburg de afgelopen jaren talloze keren afgesloten vanwege een systeemstoring.