Nieuws Actueel

Weerselose winkelier pikt graantje mee van online verkoop

Weerselose winkelier ziet stapel online bestelde pakketjes met gemengde gevoelens groeien.

Van onze redactie 25 november 2015

Wesselink Emiel Muijderman

Dozen en pakketten staan hoog opgestapeld in de speelgoed- en cadeauwinkel van Marcel Wesselink. „Veel komt uit China”, zegt Wesselink (58). „Geen idee wat erin zit. Vooral jongeren bestellen daar veel. De spullen worden hier bezorgd en vervolgens door hen opgehaald.”

Als servicepunt van PostNL ziet hij dagelijks de toename van inkopen via internet. „Helaas wel. Ik heb natuurlijk liever dat ze hier wat uitzoeken”, wijst hij om zich heen in zijn winkel in Weerselo.

De busjes van PostNL en ingehuurde koeriersbedrijven rijden heen en weer tussen het distributiecentrum in Hengelo en servicepunten verspreid door de regio. De achttien pakketsorteercentra in het land draaien in de week voor pakjesavond op volle toeren. Dagelijks worden een miljoen pakketjes bezorgd, vijftig procent meer dan normaal, meldde PostNL gisteren. De dozen worden rechtstreeks bij de consument afgeleverd of bij een servicepunt, zoals de winkel van Wesselink.

Veel houdt de winkelier er zelf niet aan over. „Nee, rijk word ik er niet van. Is centenwerk”, zegt Wesselink. Het gaat hem er vooral om mensen naar de winkel te krijgen. „We zijn servicepunt voor Weerselo, Rossum en Saasveld. We hopen natuurlijk dat als iemand hier een pakketje aflevert of ophaalt, hij ook nog even door de winkel loopt en iets koopt.”

Wesselink is pessimistisch over de toekomst van veel winkels. „Vooral kleding- en schoenenzaken kunnen niet tegen internet op. Als je ziet hoeveel dozen van Zalando ik hier krijg... Mensen bestellen drie paar schoenen, passen ze thuis en sturen er twee terug. Gratis. En mensen gaan ook steeds meer zelf verkopen, via Marktplaats. Het wordt ook steeds gemakkelijker gemaakt. Je kunt thuis rechtstreeks betalen aan PostNL, de barcode uitprinten, op je pakketje plakken en hier afgeven. Daardoor krijgen wij alleen nog een bijdrage voor het innen van het pakketje en niet meer voor het aanbrengen van de barcode, zeg maar de postzegel.”

In de concurrentiestrijd met internet zoekt Wesselink kansen om het aanbod in zijn speelgoed- en cadeauwinkel te verbreden. Behalve servicecentrum voor PostNL, biedt hij ook een pasfotoservice en is hij innamepunt voor de stomerij. Binnenkort gaat hij mogelijk zelf online met zijn zaak. „Je moet wel”, zegt hij bijna verontschuldigend. Niet met een eigen website, maar via Bol.com. „Ik overweeg restpartijen aan te bieden. Geen speelgoed. Daarvoor vraagt Bol.com vijftien procent. Dat is nog niet eens mijn winst.”

Foto: Marcel Wesselink (Emiel Muijderman)