Nieuws Actueel

Wees de baas over je stress

Lotte Grimberg 4 februari 2015

Stress is een snel groeiende volksziekte. In de eerste helft van 2014 waren we 800 miljoen kwijt aan alleen ziekteverzuim door stress, medische kosten niet meegerekend. Stress is ook ondernemers niet vreemd. Een beetje druk kan je helpen beter te presteren, maar het moet niet teveel worden. Daarom tips om je stress de baas te blijven.

1. Kom los van je werkNieuwe ontwikkelingen als smartphones, laptops, overal in kunnen loggen op het bedrijfsnetwerk en thuiswerken maken het steeds lastiger om werk en privé te scheiden. Toch is het belangrijk dat je in je vrije tijd helemaal los komt van het werk. Is dat lastig te realiseren omdat je (ook) thuis werkt? In dat geval: doe minimaal een dag per week iets wat helemaal niets met het werk te maken heeft.2. Check niet steeds je werkmailBen jij altijd bereikbaar? Check en beantwoord je ook buiten werktijd je werkmail? Pas daarmee op. Volgens onderzoekers van de University of Surrey is altijd bereikbaar zijn een grote oorzaak van stress. Uit hun onderzoek blijkt dat mensen meer last hebben van stress, naarmate zij vaker hun werkmail checken. 3. Maak tijd voor privéEr kan niet altijd gewerkt worden. De mens heeft rust, regelmaat en afwisseling nodig. Tijd besteden aan je privéleven geeft een mooie afleiding van het werk en helpt je de batterij weer op te laden.4. Geniet van cultuurDoor cultuurbezoek raak je beter opgewassen tegen werkstress en zwaarmoedigheid. En managers gaan er zelfs beter door leidinggeven. Dat blijkt uit onderzoek door Bedrijfs Cultureel Abonnement (BCA). Laat de boel dus lekker de boel en bezoek het theater, een concert, de film of een andere culturele activiteit. 5. Ga sportenSporten heeft een heilzame werking op stress. Door de lichaamsbeweging kom je psychisch tot rust en laad je weer energie op.

6. Adem rustigGewoon rustig in- en uitademen. Adem diep in alsof je de eerste frisse lentegeuren wilt inademen. Hyperventileer niet, maar adem rustig en volledig weer uit.7. Even uitblazenGun jezelf regelmatig een pauze tijdens het werk. Even een paar minuten het kantoor verlaten en de benen strekken verhoogt de productiviteit.

8. Stel prioriteitenJe kunt niet alles doen. Beslis wat je wilt doen en plan wanneer je dat gaat doen. Beslis ook wat je niet wilt doen. Vermijd zoveel mogelijk de mensen die je alleen maar tijd kosten.9. Delegeer takenAls je personeel hebt, maak er gebruik van. Bekijk welke van de werkzaamheden echt door jou gedaan moeten worden en welke je aan je personeel over kunt laten. En delegeer de taken die je kwijt wil.10. Deel je zorgen Onderzoekers van de University Of California ontdekten dat als twee mensen hun zorgen met elkaar delen, het niveau van het stresshormoon cortisol in beide personen daalt. De stress neemt vooral af als de zorgen gedeeld worden met iemand die in dezelfde situatie zit en daar vergelijkbare gevoelens bij heeft. Deel je zorgen dus met de juiste persoon en je stress neemt af.

Lees verder