Nieuws Actueel

Werken in krot geen probleem

Bram de Vrind 21 juli 2014

Het kunnen werken in moderne kantoren is op dit moment nauwelijks een factor bij het kiezen van een baan. Ook vinden werkzoekenden het niet zo belangrijk om bij een 'cool' merk terecht te komen. Daarentegen vinden mensen het wel belangrijk om te werken in een sector die ze aanspreekt. Dat blijkt uit internationaal online onderzoek van Monsterboard onder 2.500 mensen.

Amerika en Europa ontlopen elkaar met deze uitkomsten niet veel. In Europa vinden we een modern kantoor overigens wel iets belangrijker dan in Amerika. En ook een inspirerende werkomgeving stellen we hier meer op prijs. Maar in Europa is de kans om te werken met collega’s die inspireren relatief weer minder belangrijk. In Amerika wordt dat door bijna twee keer zo veel mensen als argument voor een baankeuze genoemd.Buitenkant"Dit onderzoek laat zien dat de buitenkant van een baan minder belangrijk is geworden. Dat heeft wellicht te maken met de economische ontwikkelingen in de afgelopen periode maar ook met een groeiende behoefte aan een baan met inhoud of waarin mensen hun passie kwijt kunnen. Niet dat primaire arbeidsvoorwaarden minder belangrijk zijn geworden, maar de tijd van focus op status en comfort lijkt een beetje voorbij te zijn en zin geven aan je werk is essentieel geworden. Slimme werkgevers spelen daar op in', zegt Gian Zandonà, managing director van Monsterboard in Nederland.

Sporen verdiendIn Europa en Noord-Amerika is werken in een sector waar de passie ligt de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde voor een nieuwe baan (61 procent). De Scandinavische landen schieten daar met zo’n 80 procent nog bovenuit. Het werken met collega’s die inspireren wordt door 11 procent van de Europeanen genoemd als reden om te kiezen voor een baan. In Noord-Amerika is dat twee keer zo veel (21 procent), daar speelt het werken met collega’s die hun sporen hebben verdiend dus een grotere rol.

Cool merkRespondenten uit de VS zijn het minst geïnteresseerd in een mooie of moderne kantooromgeving. Slechts 2 procent van de respondenten uit dat land noemt het relevant. In Europa ligt dat percentage op 4,5 procent. Tegelijkertijd is in landen als Italië, Frankrijk en Nederland het werken in een levendige werkomgeving voor zo’n 20 procent een belangrijke factor. En dat is in Noord-Amerika met 11 procent ook een stuk minder. Het werken voor een 'cool' merk wordt wereldwijd maar door 6 procent van de respondenten genoemd als overweging om te kiezen voor een nieuwe baan. In Europa en Noord-Amerika is dit percentage ook 6 procent.OpinieDe gegevens zijn gebaseerd op een internationale online enquête die Monsterboard in de periode van 2 tot 16 juni 2014 heeft uitgevoerd. Deze is onderdeel van de Monster International poll, een doorlopende serie van online enquêtes over carrière, economie en werkomgeving. Het betreft geen wetenschappelijk onderzoek maar geeft de opinie weer van zo’n 2.500 participerende internetgebruikers.