Nieuws Actueel

Werknemers Brink's staken in Best

Van onze redactie 20 januari 2015

Door de staking zijn geldautomaten van voornamelijk Rabobank niet bijgevuld en is geld bij banken niet opgehaald, zei actiecoördinator Leen van der List van vakbond FNV.

De dienstverlening voor winkeliers ging om veiligheidsredenen wel door. Hetzelfde actiemodel is eerder in de regio's Rotterdam en Arnhem toegepast. Bij Brink's in Best lag door de staking ook een geldtelcentrale stil. Consumenten hebben tot nu toe weinig last van de staking.

Het stakende personeel van Brink's repareert ook geen geldautomaten die kampen met een storing. Volgens Van der List wordt op deze manier de druk langzaam opgevoerd. ,,De verstoring van bedrijfsprocessen wordt groter en het is ingewikkelder om de achterstanden in te lopen'', aldus Van der List.

Brink's verliest Rabobank als (grootste) klant. Daardoor verliezen 650 van de ruim duizend werknemers hun baan. De inzet van de staking is het afdwingen van een beter sociaal plan en de herplaatsing van zoveel mogelijk personeel van Brink's bij andere geldtransporteurs.