Nieuws Actueel

Wetgeving voor snelle fietsers

Martijn Vervest 9 januari 2015

Het cliché van de immer tegen de wind in ploeterende woon-werkfietser klopt niet meer. Tegenwoordig scheurt het personeel met high-speed e-bikes naar het werk en zit okselfris achter het bureau. De snelheden tot zo’n 45 km per uur vragen om nieuwe voorzieningen en nieuwe wetgeving. Beide komen er aan.Echt hard rijden op de fiets was alleen bereikbaar voor begenadigde racefietsers en ligfietsers. Wie nu naar de zaak rijdt op een motorloze fiets, maakt echter grote kans dat hij/zij wordt ingehaald door e-bikers. De normale elektrische fiets kan al aardig vaart maken, maar de speedversie is helemaal het summum voor de snelle forens.WetgevingDe high speed e-bike (ook speed pedelec genoemd) is nog een vreemde eend in de bijt. De wetgeving wordt hier en daar nog aangepast, mede vanwege Europese regelgeving.Tot 1 januari 2017 gelden volgens de Bovag de volgende regels voor de bezitter van een high-speed e-bike:• Je bent ten minste 16 jaar• Je bezit een AM- of B-rijbewijs• De high-speed e-bike is WA-verzekerd• Je mag maximaal 25 km/u rijden• Je moet op het fietspad rijden• Je hoeft geen helm te dragenSnorbrommerOfficieel is de high speed e-bike nu dus geen fiets maar een snorbrommer, inclusief blauw kentekenplaatje aan de voorkant. Dat zijn de regels, maar de praktijk is weerbarstiger. Snorscooters die maximaal 25 km per uur rijden moet je met een lampje zoeken. De high speed e-bike is ook niet begrensd. De Bovag; “De trapondersteuning stopt bij 45 km/u. Je kunt dus sneller rijden dan de limiet voor snorfietsen, maar dat mag niet op de openbare weg.”BrommerVolgens de Bovag komt er nieuwe regelgeving aan: “Vanaf 1 januari 2017 veranderen de Europese regels. Vanaf dat moment gelden voor de high-speed e-bike de regels die ook gelden voor een bromfiets. Dan heb je een geel kentekenplaatje nodig en mag je maximaal 45 km/u.”OnduidelijkNog niet alles is duidelijk, meldt de Bovag. Met een brommerhelm op een fiets is niet echt een fijn vooruitzicht. Ook is onduidelijk of je met je officiële brommersnelheden nog wel op het fietspad mag rijden.HelderheidHet Fietsberaad wil graag helderheid in de wetgeving en vindt dat er een maximumsnelheid moeten gelden van 25 km/uur op fietspaden. Voor de speed pedelec zouden dezelfde regels moeten geleden als voor bestuurders van andere motorvoertuigen. De maximumsnelheid ter plekke moet bepalend zijn. Als de maximumsnelheid 30 km/uur is, geldt dat ook voor de bestuurder van een speed pedelec.MaximumMaar voor (brom-)fietspaden bestaat nog geen maximumsnelheid. Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen, op verplichte bromfiets/-fietspaden maximaal 40 km/uur.Ook op de racefietsDe maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook racefietsers en ligfietsers.Lees verder