Nieuws Actueel

Wethouder Patrick Welman: ‘Enschede heeft alles in huis om Duitse bedrijven en consumenten te verleiden’

Van onze redactie 27 mei 2015

Duitse vlag

Nu al komt zo’n 30 tot 40 procent van het Enschedese winkelpubliek in het weekeinde uit Duitsland, zegt wethouder Patrick Welman. Hij verwacht dat dat aandeel steeds groter wordt. Zeker als er nóg meer Duitse ondernemers de grens oversteken. De gemeente Enschede gaat er in elk geval alles aan doen. „We hebben er zelfs een zogenaamd Duitsland-team voor ingesteld, van zes personen.”

Duitse bedrijvenVolgens Welman heeft Enschede alles wat de Duitse bedrijven doet verleiden naar Enschede te komen. „Wat ik heb begrepen is het de taal, de cultuur en de ligging dicht aan de grens. De aanwezigheid van bedrijven als Poco en Extrablatt zorgt weer voor extra interesse van andere Duitse ketens.”

ConcurrentieVastgoedontwikkelaar Aprisco denkt met Poco in elk geval een meubelzaak naar Enschede te hebben gehaald waarmee de concurrentie met woonboulevards vlak over de grens nadrukkelijk kan worden aangegaan. „Voor iemand uit Gronau is het 35 minuten rijden naar het filiaal van Poco in Enschede. Dat is sneller dan naar het dichtstbijzijnde filiaal in Duitsland”, zegt directeur Harold Beugelink. De binnenstad van Enschede, die erg in trek is bij de Duitsers, vormt volgens Beugelink de perfecte aanvulling. En op zijn beurt is het Duitse aanbod erg in trek bij Nederlanders, meent Beugelink. „Een onderzoek uitgevoerd door Intomart GFK heeft aangetoond dat Duitse bedrijven hier veel potentie hebben.”

WerkgelegenheidMet de komst van Duitse bedrijven stijgt de werkgelegenheid in Enschede. Poco zorgt bijvoorbeeld voor 85 extra arbeidsplaatsen, die inmiddels zijn ingevuld door Enschedeërs en inwoners van omliggende steden en dorpen. En daar blijft het niet bij, denkt Welman. „Inclusief Poco zullen er op woonplein Schuttersveld de komende jaren 350 extra arbeidsplaatsen ontstaan.”