Nieuws Actueel

WHO wil fastfood-reclames aan banden

Bram de Vrind 3 februari 2014

Als landen overgewicht willen tegengaan, moeten er strengere wetten komen om de verkoop van ongezond eten en drinken terug te dringen. Regeringen moeten mensen stimuleren om gezonde en verse producten te eten en kunnen op die manier de wereldwijde obesitasproblematiek zelfs omkeren.Dat blijkt maandag uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat ze heeft laten doen naar obesitas. ,,Tenzij regeringen stappen ondernemen, zal de markt overgewicht blijven promoten", stelt Roberto De Vogli van de Universiteit van Californië. ,,Dat heeft desastreuze gevolgen voor de volksgezondheid."Een van de maatregelen die de WHO aandraagt, is het verminderen van fastfoodreclames die zijn gericht op kinderen. Ook is het korten van subsidie aan bedrijven die veel kunstmest of chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken een optie.Voor het onderzoek legde de WHO cijfers van het aantal keer dat mensen fastfood kochten en het gemiddelde BMI (de verhouding tussen lengte en gewicht bij mensen) van 25 rijke landen naast elkaar. Hieruit kwam naar voren dat tussen 1999 en 2008 mensen een hoger BMI hadden naar mate in het land meer fastfood werd gekocht.In alle onderzochte landen steeg de verkoop van ongezond eten en drinken. Vooral in Canada, Australië, Ierland en Nieuw-Zeeland kochten mensen meer fastfood. In onder meer Nederland, Italië en Griekenland - waar al strengere regelgeving geldt - was de stijging het laagst.