Nieuws Actueel

Wie de Facebookvoorwaarden leest, is een doorzetter

Van onze redactie 3 december 2014

Het zijn meer dan 20.000 woorden, heeft de Britse journaliste Sophie Hobson geteld. Zonder tussenkopjes en de voorwaarden voor bedrijven. Dat zijn een slordige 3000 woorden meer dan De Storm van Shakespeare en misschien zijn ze zelfs lastiger om te lezen.

Terwijl de veranderingen en de voorwaarden juist duidelijker zijn opgeschreven, reageert een Facebookwoordvoerster. "Korter en in begrijpelijker taal. Hier wordt ook positief op gereageerd door alle media."

Oppassen Alle lof daarvoor, vindt Daphne van der Kroft van privacywaakhond Bits of Freedom. Maar het is wel oppassen met de nieuwe voorwaarden. Facebook heeft de afgelopen jaren aardig wat bedrijven opgekocht, zoals de foto- en videoapp Instagram en de berichtendienst WhatsApp. De crux is dat in de wijzigingen staat dat gegevens van gebruikers van de Facebookbedrijven kunnen worden gebruikt om diensten te integreren. Wanneer je je wachtwoord van Instagram bent vergeten, kun je je Facebookgegevens gebruiken om dit te herstellen.

Lijkt onschuldig"Dit lijkt onschuldig", zegt Van der Kroft. "Maar wat niet wordt gezegd, is wat precies om welke reden wordt uitgewisseld en met wie. Dus de onrust toen Facebook WhatsApp kocht, dat mensen bang waren dat gegevens tussen diensten werden uitgewisseld, is terecht. Als je nagaat hoeveel gebruikers beide diensten hebben, gaat het om een goudmijn aan data." Die kan Facebook te gelde maken bij adverteerders.