Nieuws Actueel

Wiebes bekijkt alternatief leaseplan

Martijn Vervest 3 november 2014

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën gaat samen met de regeringspartijen VVD en PvdA kijken naar het alternatieve plan voor de bijtelling van leaseauto's dat is gepresenteerd door de autobranche en milieuorganisaties. Wiebes zei dat maandag voorafgaand aan het Kamerdebat over het Belastingplan voor volgend jaar.

Monsterverbond tegen leaseplanLeasetaks in de prullenbakWiebes houdt vast aan leasetaksBranche komt met eigen bijtellingsplan

Wiebes had op zich eind vorige week al een akkoord met VVD en PvdA over aanpassing van zijn oorspronkelijke plan. Maar daar kwam op maandag ineens het plan van de auto- en milieuclubs bij en dat plan is goed voor het milieu en het kost de schatkist geen geld. Wiebes wil het daarom nu beter gaan bestuderen om te zien of het kan worden overgenomen.Niet negeren"Dit plan mag je niet negeren'', zei Wiebes voor het debat over het plan van een gelegenheidscoalitie, bestaande uit de autobranche (VNA, Bovag en RAI Vereniging) en een aantal maatschappelijk organisaties (VNO-NCW, MKB-Nederland, ANWB, Natuur & Milieu, Milieudefensie).OppositieDe oppositie in de Tweede Kamer was niet tevreden over de gang van zaken en eiste dat Wiebes nu snel met een definitief voorstel komt, dat dan maandagavond in het debat over het Belastingplan kan worden behandeld.VoorstelIn het voorstel wordt de fiscale ruimte tussen zogeheten plug-in-hybrides en conventionele auto’s groter door de beoogde 18 procent-bijtellingscategorie te laten vervallen, waarmee ,,ongewenste marktverstoring'' wordt voorkomen. Ook zouden volledig elektrische auto's helemaal vrijgesteld moeten worden van de motorrijtuigenbelasting. De plug-in-hybrides moeten volgens het alternatieve plan voor de helft belast worden.Plug-in-hybridesDoor de 18 procent-categorie te laten vervallen ten behoeve van een ruimere 21 procent-bijtellingscategorie blijven plug-in-hybrides aantrekkelijker om te leasen dan gewone auto’s.DoelstellingDe alternatieve plannen moeten ertoe leiden dat de doelstelling om in 2020 circa 200.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen wordt gehaald. Ook moeten ze voor 'meer continuïteit' op de automarkt zorgen.