Nieuws Actueel

'Winkel moet theater zijn waar de klant wil blijven'

Van onze redactie 23 maart 2015

Image 3818580

Winkels en winkelgebieden moeten een theater worden en de consument verrassen. Retaildeskundige Paul Moers legt in zijn boek Werk aan de winkel 3.0 uit hoe dat moet. En ook wat níet moet. "Zo'n winkelcentrum Hilvertshof in Hilversum, afgrijselijk. Zelfs al heb je een hekel aan je schoonmoeder, dan stuur je haar daar toch niet naartoe."

Vorige week presenteerde minister Henk Kamp (Economische Zaken, VVD) zijn retailagenda. Hij denkt dat de komende jaren zo'n 30.000 winkels gaan sluiten en hele winkelgebieden verdwijnen. Huren moeten omlaag want die zijn exorbitant.

Internet Moers is optimistischer. "Er verdwijnen hooguit 9.000 winkels. Daar hoeven we geen traan om laten. Neem Schoenenreus, dat weer een doorstart maakt. Let wel: na 2 faillissementen. Leveranciers hebben al 2 keer het nakijken gehad. Goede leveranciers kijken dus wel uit en dus krijgt Schoenenreus de schoenen van de hufters en de oplichters. Dat is ten dode opgeschreven. Confectieschoenen koop je via internet. In de schoenenbranche gebeurt hetzelfde als bij Free Record Shop is gebeurd. Je hebt meer keuze en meer gemak bij iTunes of Spotify."

Centrumfunctie Er verdwijnen volgens Moers winkelgebieden. ,,Denk aan de kop van Noord-Holland, in Groningen of in Limburg, de krimpgebieden. De centrumfunctie van de grote steden gaat groeien. Daar komt de vernieuwing vandaan. Naast winkelen zijn recreatie, horeca en evenementen belangrijke redenen om naar een stad te komen. De binnenstad moet als een formule worden gezien."

De 59-jarige Moers zegt dat winkeliers de stenen winkel springlevend moeten maken. "De tijd dat je als winkelondernemer wat spullen neerzette en kon wachten tot de klanten binnenkwamen, is voorbij", zegt hij.