Nieuws Actueel

Winnende leus was vooral een grap

'Iedere paal gaat erin' van Heibedrijf Steenman uit Oosterblokker is gekozen tot slechtste slogan van 2015. ,,Hij stond alleen in een carnavalsblaadje,'' zegt eigenaar Vincent Steenman verontschuldigend. Zijn bedrijf keek de kunst af van een nóg slechtere leus in datzelfde blad.

Victor Schildkamp 15 december 2015

Besteslogan1065iederepaalgaaterin

Een hondsbrutale slogan is het, eentje van het niveau 'dat kan toch niet'. En toch is hij ook wel weer hilarisch: 'Iedere paal gaat erin' van Heibedrijf Steenman uit Oosterblokker. En dan afgedrukt op het achterwerk van een vrouwelijke wielrenster. De even smakeloze als hilarische slogan prijkte als zodanig in het blad van carnavalsvereniging De Blockeniers uit Blokker, afgelopen februari, schrijft het AD.

Om het eerste misverstand maar meteen uit de wereld te helpen: nee, er is geen echte wielerploeg die met deze slogan op de kont rondrijdt. De foto is gefotoshopt. En wie het meisje op de foto is? ,,Geen idee,'' zegt Vincent Steenman, eigenaar van het bedrijf. ,,De foto hebben we van internet geplukt. We hebben nooit een reactie van haar gehad.''

De slogan trok eerder dit jaar al de aandacht en werd één van de tien genomineerden voor de jaarlijkse verkiezing van de 'slechtste slogan van het jaar'. Dat er in het echt geen wielrenners mee rondrijden? Jammer dan. Er ís mee geadverteerd, al is het dan maar om de carnavalsvereniging te sponsoren.

De slogan ontstond als pure ongein. ,,Er is hier een bedrijf dat in gevelreiniging doet,'' vertelt Steenman. ,,En dat plaatste elk jaar een soortgelijk pikante advertentie in dat carnavalsblad: 'Ook met carnaval denken wij aan uw gevel'. En dan een foto van twee borsten erbij, de vrouwelijke voorgevel. Wij dachten: zoiets kunnen wij ook.''

Een kameraad uit Steenmans wielerclubje, Arjan Wever, bedacht de grap. En zo gezegd, zo gedaan: de grap werd doorgezet, compleet als betaalde advertentie in het blaadje van De Blockeniers.

Reacties kwamen er zat, maar 'Iedere paal gaat erin' was nooit serieus bedoeld als bedrijfslogan. ,,Ik heb geen slogan en ik ga deze ook niet op de zijkant van mijn wagen zetten,'' lacht Steenman. ,,Het lijkt me dat je daar toch niet echt je bedrijf mee promoot. Maar het is wel wat ik doe hè, al mijn heipalen gáán nou eenmaal ergens in. Anders zou het niet goed zijn.''

Onbedoeld zal 'Iedere paal gaat erin' nu toch tot in de eeuwigheid dé slogan van Heibedrijf Steenman blijven, lijkt het. De naamgever vindt dat niet zo erg. ,,Prima als mijn bedrijfsnaam zo links en rechts opduikt.''

Kippenkont

'Iedere paal gaat erin' kreeg dus de meeste stemmen van de ruim 10.000 die de afgelopen week zijn uitgebracht op de tien genomineerde slogans (via www.sloganverkiezing.nl). Een andere slogan kreeg slechts zeven stemmen minder: 'Regelrecht van kippenkont naar mensenmond' van de eierhandel van Marco Kleijer uit Putten eindigde als tweede. Kleijer zelf is verbaasd: ,,Die slogan hangt al 20 jaar aan de gevel. En alleen daar, op de wagen heb ik 'Blij met een ei' staan. Dat is minder erg hè.''

Kleijers vrouw heeft het nooit wat gevonden, die vieze slogan die ooit in een vlaag van meligheid ontstond. Maar hij klopt wel: Kleijer levert rechtstreeks aan winkels, en slaat tussenhandelaren over. ,,Echt regelrecht van kippenkont maar mensenmond dus.''