Nieuws Actueel

Winst uitgevers verdampt

Jeroen Jansen 30 april 2014

Zowel Telegraaf Media Groep (TMG) als Sanoma heeft zijn inkomsten in de eerste maanden van dit jaar opnieuw zien dalen.

De omzet van TMG daalde vorig kwartaal met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 124 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met bijna een kwart omlaag tot 7,6 miljoen euro. Dit kwam door verder dalende inkomsten uit advertenties en door hogere verkoopkosten, die uiteindelijk het bereik van de publicaties van TMG moeten vergroten.

ReorganiserenTMG verwacht vanaf de tweede helft van dit jaar de vruchten te kunnen plukken van de extra verkoop- en promotieactiviteiten die zijn ondernomen om de aanhoudende druk op de inkomsten te beperken. In de tweede helft van 2014 zullen ook de effecten van de reorganisatie zichtbaar worden. Die operatie zorgde ervoor dat de kosten vorig kwartaal bijna 10 miljoen euro lager waren dan een jaar eerder.

SanomaHet Finse mediaconcern Sanoma heeft de omzet in het eerste kwartaal zien dalen tot 438 miljoen euro, vergeleken met 470 miljoen in de eerste drie maanden van 2013. Dat maakte het bedrijf, in Nederland eigenaar van onder meer de televisiezenders van SBS en tijdschriften als Libelle en Donald Duck, woensdag bekend.

BedrijfsresultaatTegenover de omzetdaling van 6,3 procent stond een positief bedrijfsresultaat van 166 miljoen euro. Maar dit was voornamelijk toe te schrijven aan de verkoop van activiteiten en herstructurering van het concern. In 2013 stond er nog een negatief bedrijfsresultaat van 37 miljoen in de boeken.

Kostenbesparingen"Tijdens het eerste kwartaal waren we in staat de omzetdaling te compenseren met kostenbesparingen'', zei topman Harri-Pekka Kaukonen in een toelichting. Daarbij steeg de omzet uit nieuwe media-activiteiten met bijna 9 procent in de eerste drie maanden.

Tv-programma'sDe Nederlandse tak van Sanoma had een goed kwartaal door kostenbeheersing en lagere uitgaven aan tv-programma's. "Het consumentenvertrouwen in Nederland zit in de lift en dat is zichtbaar in reclamemarkt. Aan de andere kant hebben de Finse media-activiteiten te maken met een dalende advertentiemarkt en voorzichtige consumentenbestedingen, zonder dat er op korte termijn verbetering in zicht is'', aldus Kaukonen.

WinstDoor de sterke groei in online en mobiele verkopen en kostenbesparingen was het bedrijf desondanks in staat de moeilijke marktomstandigheden het hoofd te bieden. De winstgevendheid daalde als gevolg van investeringen in pay-tv.