Nieuws Actueel

Winterswijker Jan Leemkuil marktmeester voor Achterhoeks streekproduct

Van onze redactie 8 oktober 2015

Jan Leemkuil Theo Kock

Van zijn bedrijf zijn de varkens al jaren geleden verdwenen, in één van de schuren zijn nu de dozen met het etiket van Tap-Punt hoog tegen de wand opgestapeld. De dozen zijn voor de bestellingen die via de website www.tap-punt.nl bij hem binnenkomen. Leemkuil fungeert feitelijk als marktmeester van in de Achterhoek geproduceerde waren.

Vijftien boerenDat zijn er op dit moment een kleine tweehonderd, die door vijftien boeren worden geleverd. De klant bestelt via de webshop, betaalt en kan de bestelling de volgende dag tussen twaalf uur in de middag en acht uur in de avond in Miste ophalen. In de toekomst wordt het ook mogelijk om de bestelling thuis te laten bezorgen.

Zicht op de regioLeemkuil wil met Tap-Punt de consument het zicht op het regionale product teruggeven. Op de website wordt bij elk product duidelijk wie de producent is. Dat varieert van de kaneelbeschuit en ‘gevvelkeukskes’ van bakkerij Kuipers uit Winterswijk en het eendenvlees van boerderij Groot Stikken uit Groenlo tot de preien, kool en aardbeien van Smits Groentekwekerij in De Heurne en de kaas en rookworsten van weer andere bedrijven.

(H)eerlijke productenMartin Stor van Achterhoek 2020 plaatste woensdagmiddag in zaal Den Tappen via de laptop de eerste bestelling. „Eerlijke producten”, zei Stor over het aanbod op de website. „Gezond en lekker, soms alleen lekker, waarvan je weet waar het vandaan komt.” Hij had waardering voor de vernieuwende aanpak van Leemkuil. „In de Achterhoek hebben we deze mensen nodig.”

StreekDe aanpak van Leemkuil is ondersteund door de stichting Waardevol Cultuur Landschap. Wethouder Gert Jan te Gronde had waardering voor de schaal waarop wordt gewerkt.

„Dit idee is lokaal ontstaan en wordt nu uitgebouwd. De consument weet waar de aardappels worden verbouwd, weet wie de kaas heeft gemaakt. Het versterkt de Achterhoek, het geld vloeit terug naar de streek. Dat verbetert de kansen voor de Achterhoek om zelf de broek op te houden, om minder afhankelijk te zijn van de grote producenten”, aldus Ten Gronde.

Foto: Theo Kock