Nieuws Actueel

Woede over problemen rond nieuwe rijksweg

Van onze redactie 11 november 2015

Image 5428214

Ondernemers wachten al jaren op het ontbrekende stuk A4 tussen Rotterdam en Den Haag. Een asfaltstrook van zeven kilometer, die volgens verladersorganisatie EVO en ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) van belangrijk is voor het verkeer rond Rotterdam. Zij rekenen erop dat de weg de drukke A13 en A16 flink zal ontlasten. De schade door de files op de A13 bedraagt nu jaarlijks vele miljoenen euro's. ,,Met de nieuwe A4 zouden de bedrijven in ieder geval per jaar drie miljoen euro minder kosten hebben,'' becijfert Raymond Mens van EVO. Drie miljoen euro per jaar, dat is 250.000 euro per maand. ,,Wij worden niet blij van uitstel,'' zegt ook TLN-zegsvrouw Renée Reijers. Ergernis Groot is de ergernis dan ook dat de ingebruikname van de A4-noord op zich laat wachten. Nu de weg, na 60 jaar steggelen helemaal klaar ligt voor de auto's en vrachtwagens, kan hij niet open vanwege grondwaterproblemen en het ontbreken van vergunningen. Rijkswaterstaat kan niet zeggen of de geplande openingsdatum van 18 december wordt gehaald. Tweede KamerNiet alleen weggebruikers zetten vraagtekens bij de gang van zaken, ook de Tweede Kamer eist opheldering van verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD). Constructiefout Rijkswaterstaat heeft nieuwe vergunningen bij het waterschap moeten aanvragen omdat veel meer grondwater dan verwacht moet worden weggepompt bij de halfverzonken tunnelbak in Midden-Delfland. VVD-Kamerlid Barbara Visser vraagt zich af of er sprake is van een constructiefout. ,,Ik wil zo snel mogelijk weten wat het probleem is, want vertraging is het laatste wat we willen.'' Ook wil zij, net als de PvdA-parlementariërs Duco Hoogland en Lutz Jacobi, duidelijkheid over de gevolgen van de grondwaterproblemen voor de omwonenden.