Nieuws Actueel

Wonderlijke wederopstanding bij callcenterbedrijf Sitel in Almelo

Van onze redactie 15 juli 2015

Callcenterbedrijf Sitel directeur Jay Berg Emiel Muijderman

Nog niet zo lang geleden behoorde Sitel met zo'n 380 medewerkers tot de grotere werkgevers in Almelo. Vorig jaar haakte echter met KPN de belangrijkste klant af en leek het lot van de Almelose vestiging van het wereldwijd opererende concern bezegeld. De overgebleven 250 medewerkers werden bedankt voor hun inzet en stapten met een vergoeding de deur uit.

Verlaten Daarna lag de tweede verdieping van de prachtig, verbouwde stoomspinnerij er verlaten bij. Alleen de naam bij de ingang van het bedrijvencomplex was voor de buitenwacht een teken dat Sitel in Nederland naast Eindhoven, ook nog in Almelo was gevestigd.

Vijf medewerkers"We zijn hier nooit gestopt", zegt Jay Berg, sinds begin dit jaar directeur van Sitel Nederland. "We zitten hier in een topgebouw met prima faciliteiten, dichtbij het station en midden in het centrum. De huur is keurig doorbetaald, er was steeds een bezetting van zo'n vijf medewerkers voor pandbeheer, IT en dergelijke."

RisicospreidingDaaruit spreekt volgens de 51-jarige Eindhovenaar vertrouwen van het bedrijf dat het in Almelo wel weer goed zou komen. Er was de overtuiging dat Sitel in Nederland oude klanten terug zou winnen en nieuwe zou veroveren. De klantenservice is een markt die op en neer golft, schetst hij. In zijn jargon spreek je dan over ramp-down en ramp-up. Sitel Almelo staat volgens hem weer aan het begin van nieuwe groei. Terugkijken wil hij niet. "Toen was ik hier nog niet verantwoordelijk."Van het verleden is wel geleerd. Blijkbaar leunde Sitel Almelo de afgelopen jaren te veel op KPN. De strategie is nu gericht op risicospreiding. Berg geeft aan dat er wordt gemikt op een portefeuille met meerdere bedrijven uit verschillende sectoren.

Belangrijke klant Een belangrijke klant, waarvan Berg de naam niet wil noemen, is nu voor langere tijd binnen gehaald. "In onze branche heb je het dan meestal over een termijn van twee à drie jaren." Voor deze opdrachtgever verzorgt Sitel de volledige klantenservice. "De route die we met deze klant hebben uitgestippeld, betekent dat we begin september hier vijftig medewerkers aan het werk hebben." Die worden aangetrokken via twee uitzendbureaus, waarmee Sitel in deze regio samenwerkt.

Passie Het potentieel aan personeel was voor het bedrijf mede aanleiding om na het vertrek van KPN de deuren in Almelo niet te sluiten. "Voor het werven van mensen zit je in deze regio goed. We zijn niet eens zozeer op zoek naar technische mensen. Belangrijk is vooral dat ze passie voor klantenservice hebben. Ze moeten er alles aan willen doen het probleem waarmee iemand zich meldt op te lossen."

Driehonderd werkplekken Behalve met de klant waarvoor Sitel in Almelo sinds vorige week aan de slag is gegaan, is er een mondeling akkoord met een andere, nieuwe opdrachtgever, aldus Berg. Bovendien groeien bestaande klanten. Het is volgens hem dan ook een kwestie van tijd of de tweede verdieping van Twenthe Centrum is weer helemaal gevuld. "We hebben hier driehonderd werkplekken. Ons streven is die binnen een paar jaar weer te laten bezetten."

Foto: Emiel Muijderman