Nieuws Actueel

Woonpromenade minder in trek bij Oldenzaalse consument

Dat steeds meer Oldenzalers hun niet-dagelijkse boodschappen elders halen, was al langer bekend. Nu blijkt dat deze tendens vooral het gevolg is van de verminderde aantrekkingskracht van de Woonpromenade op de consument.

Van onze redactie 1 december 2015

Geld shoppen

Het jongste koopstroomonderzoek van I&O Research had al aangetoond dat de winkels in de Oldenzaalse binnenstad het moeilijk hebben. Voor het vijfjaarlijkse onderzoek werden dit voorjaar ruim 30.000 consumenten uit Oost-Nederland ondervraagd. Zij konden aangeven waar ze hun boodschappen halen, hoe vaak ze een aankoopplaats bezoeken, hoe deze locatie wordt gewaardeerd en hoe vaak er online wordt geshopt. Alleen in Oldenzaal werden 525 consumenten geïnterviewd.Uit de cijfers blijkt dat de totale omzet in Oldenzaal sinds 2010 gedaald is naar 183 miljoen euro (-12 %). In diezelfde periode liep de leegstand in de stad op van bijna 6 naar 9 procent. Een ontwikkeling die de consument niet is ontgaan. Vooral de toenemende leegstand in winkelcentrum In den Vijfhoek en het gebrek aan diversiteit wordt betreurd. Als gevolg hiervan krijgt de sfeer/ambiance van de Oldenzaalse binnenstad nu een lager rapportcijfer: van 7,4 naar 7,1. Ook de waardering voor het aantal winkels liep terug, van 7,4 naar 6,9.Het aantal consumenten dat op de Woonpromenade zijn niet-dagelijkse boodschappen haalde, liep in vijf jaar tijd terug van 34 naar 26 procent. Waar het gaat om de dagelijkse boodschappen die vooral in de supermarkten worden gehaald, is er weinig aan de hand. Bijna 90 procent wordt nog steeds in Oldenzaal gekocht.