Nieuws Actueel

Youtubedocent is held van gestreste scholier

Van onze redactie 2 mei 2015

Image 4896250

Met nog ruim 1 week te gaan voor de eindexamens, neemt de stress onder middelbare scholieren toe. De leerlingen halen alles uit de kast om op tijd alle lesstof in het hoofd te stampen. Een populaire leermethode: youtubefilmpjes kijken. ,,Als ik geen zin meer heb om te lezen of iets niet begrijp, kijk ik gewoon filmpjes,'' zegt de 18-jarige Thomas Vogel, die eindexamen havo doet.Makkelijk om begrippen in het hoofd te stampen en ook nog eens leuk om te zien. Thomas: ,,Ik vroeg een klasgenoot om een samenvatting voor geschiedenis, maar hij kwam met filmpjes van een docent op Youtube. Hartstikke handig.''De hoofdrolspeler in deze geschiedenisfilmpjes is misschien wel 's lands bekendste youtubedocent: Joost van Oort van het Sint Joriscollege in Eindhoven. Middelbare scholieren draaien zijn filmpjes grijs. Op zijn kanaal staat uitleg over examentheorie die al meer dan 200.000 keer is bekeken. ,,Terwijl ik de filmpjes eigenlijk voor mijn eigen leerlingen heb gemaakt,'' vertelt de docent.Dat de filmpjes niet binnen de eigen klassen blijven, moge duidelijk zijn. De youtubesterren zien hun kijkcijfers vlak voor de examens met duizenden per dag stijgen. ,,Ik kreeg zelfs een bericht van leerlingen uit Aruba,'' aldus economieleraar Frans Bosma van het Alberdingk Thijm College in Hilversum.

De leraren kunnen precies zien hoeveel leerlingen op welke dag de instructies volgen. En daaruit blijkt dat de examenkandidaten het vaak op het laatste moment laten aankomen. ,,De piek ligt 1 of 2 dagen van tevoren,'' constateert Arnoud Kuijpers, docent Nederlands van het Candea College in Duiven én populair youtubedocent.De filmpjes zijn divers. In de meeste gevallen blijven de docenten buiten beeld en is slechts hun stem te horen. Ze laten sheets zien, filmpjes, leggen begrippen uit of behandelen complete examens. ,,Ze zijn leuk om te kijken,'' vindt Niels van Gijssel, die vorig jaar de aardrijkskunde-filmpjes van Juf Kok keek voor zijn mavo-examen. Hij denkt dat hij het examen beter heeft gemaakt dan wanneer hij de filmpjes niet had bekeken.En dat horen de docenten zelf ook. Want onder de instructies kunnen de leerlingen reacties achterlaten. ,,Bedankt! U sleept mij door het saaiste vak dat ik ooit heb gehad.'' ,,Lol, 10 met behulp van dit filmpje.'' De kritieken op de video's van Juf Kok, oftewel Natasja Kok van het Luzac Lyceum in Eindhoven, zijn lovend. ,,Ik merk dat kinderen soms blij zijn dat ze een docent hebben gevonden en vragen kunnen beantwoorden voor de examens,'' vertelt ze. Wat is nu toch het geheim van de youtubefilmpjes? De docenten kunnen er slechts naar gissen. ,,Ze snappen de stof niet altijd als hun leraar het uitlegt en vinden het fijn om de uitleg van een ander te horen,'' verklaart Sieger Kooij, scheikundeleraar van het Amsterdamse Comenius Lyceum. Het grote voordeel is dat de leerlingen de video's zo vaak ze willen kunnen terugkijken. Het voordeel is dat de scholieren beter weten wat ze níet snappen en gerichtere vragen aan hun docenten stellen.Live-sessieOm de examenkandidaten definitief klaar te stomen, houdt scheikundeleraar Kooij nog twee live-trainingen. De scholieren staan te springen om de youtubedocent in levenden lijve te ontmoeten.Alle 350 stoelen zijn uitverkocht. ,,Ik krijg nog berichtjes van leerlingen of ze er niet een krukje bij kunnen zetten. Zo graag willen ze komen,'' zegt hij lachend.