Advertorial van images/news_items/geldwinst1065.jpg

Nieuws Actueel

Zes tips om geen omzet te missen

Rik Nizet 14 november 2015

Geldwinst1065

Je bent als ondernemer beter bereikbaar dan ooit, zou je denken. Je hebt immers telefoon, mobiele telefoon, e-mail, sociale media en een contactformulier op je website. Toch klopt dat niet. Uit onderzoek blijkt dat de bereikbaarheid van ondernemers afneemt, terwijl de klant meer bereikbaarheid verwacht. En daardoor loop je omzet mis. Wat kun je doen om beter bereikbaar te zijn? Zes tips.

Bereikbaarheid ondernemers loopt terugUit jaarlijks onderzoek van Ipsos Synovate blijkt zelfs dat de afgelopen jaren de gemiddelde bereikbaarheid terugloopt: in 4 jaar tijd is het percentage bedrijven dat binnen 15 seconden de telefoon aanneemt gezakt van 76 naar 71 procent.Klanten en prospects verwachten meerTegelijkertijd is het aantal mogelijkheden om bedrijven te bereiken fors toegenomen. E-mail, je eigen website met een contactformulier, sociale media: de klant kan je 24 uur per dag benaderen. Hierdoor nemen de verwachtingen toe, constateert de Stichting Telecom- & Internetgebruikers Nederland (sTI) in een whitepaper.

Waar je 20 jaar geleden een topbedrijf was als je binnen een week een brief beantwoordde, daar verwacht de klant nu meer bereikbaarheid en een sneller antwoord.De Chronisch Onbereikbare OndernemerZonder twijfel ken je het fenomeen van de Chronisch Onbereikbare Ondernemer. Of misschien ben je er zelf wel een. In dat geval ben je chronisch druk bezet. Als klanten en prospects je bellen, zit je net buiten de deur in een meeting of ben je met een klus bezig. Hoe kleiner je bedrijf, hoe kleiner de kans dat iemand anders de telefoon opneemt om even de honneurs voor je waar te nemen. Mailbox puilt uitGeen nood, dan stuurt de klant of prospect je wel een mailtje. Je krijgt dagelijks echter een stuk of 100 e-mails. Je scant over de koppen en cherrypickt er de mailtjes uit die overduidelijk nu direct het belangrijkst zijn. Dat je er dan ook nog een aantal belangrijke hebt gemist, neem je voor lief.6 tipsKortom, je mist orders. Wat kun je doen om beter bereikbaar te zijn? Zes tips.1) Reserveer dagelijks tijd Zorg dat je dagelijks blijft weten wat er speelt. Reserveer elke dag een uur in je agenda voor het lezen en beantwoorden van de berichten die je hebt binnengekregen via telefoon, e-mail, post, sociale media en/of je website. Maak daar een vast uur van en maak geen andere afspraken op dat tijdstip. 2) Besteed je telefonie uitAls algemene regel geldt dat je telefoon binnen 15 seconden moet worden opgenomen. Steeds meer ondernemers maken hiervoor gebruik van een extern callcenter. De medewerkers van het callcenter nemen de telefoon voor je op, verbinden je door en poeieren ongewenste verkopers af. Als je niet bereikbaar bent, sturen ze je een e-mail wie er gebeld heeft en waarover. 3) Deel diensten met burenIn veel bedrijfsverzamelgebouwen pakken ondernemers zaken die ze allemaal nodig hebben gezamenlijk aan. De receptie is daar meestal een onderdeel van. Zo kun je de kosten ervan delen met andere ondernemers. 4) Maak gebruik van de doorschakelmogelijkheidJe kunt elk modern bedrijfstelefoniesysteem zo instellen, dat hij automatisch doorschakelt naar een ander nummer als de telefoon niet binnen een ingestelde tijd beantwoord wordt. Dat kan bijvoorbeeld het nummer van een collega zijn, je mobiele nummer of dat van een externe partij. 5) Bewaak je online reputatieReageren op vragen en klachten op Twitter en Facebook is niet exclusief voor grote bedrijven. Ook kleine ondernemers kunnen hun voordeel doen bij het bewaken van hun online reputatie. Dit heet ‘webcare’. Lees verder.