Nieuws Actueel

Ziggo baalt van vele phishing-mails naar klanten

Van onze redactie 10 juli 2015

Image 5070624

In het laatste voorbeeld vraagt directeur Consumentenmarkt Hans Blom Ziggo-klanten zogenaamd een niet betaald bedrag van 120,69 euro over te maken. Via een link kunnen mensen hun betaalgegevens opvragen. Maar in werkelijkheid komen ze op een valse site terecht. Blom is directeur en het mailtje lijkt griezelig echt. Slechts aan het verkeerd gespelde woord betalingsherinnering - in de mail geschreven als 'betalingsherrinering' valt op te merken dat er iets niet klopt.,,Wij hebben bijzonder veel last van deze phishing-mails,'' verzucht woordvoerder Erik van Doeselaar van Ziggo. Volgens hem is de jongste nepmail niet aan miljoenen mensen tegelijk gestuurd, maar dat komt omdat de mails steeds opnieuw aan kleinere groepen worden gestuurd. ,,Helaas trappen er altijd wel weer mensen in."Hoewel Ziggo er weinig aan kan doen, voelt het kabelbedrijf wel degelijk een morele verantwoordelijkheid voor zijn 4,2 miljoen klanten. ,,We vinden dat we de plicht hebben mensen goed voor te lichten. Op de site van Ziggo wordt elk nepmailtje bijgehouden, inclusief schermafbeelding, zodat abonnees kunnen zien welke verschillende types mailtjes in omloop zijn.De kabelaar onderneemt ook regelmatig actie. Aan banken worden malafide rekeningnummers gemeld, zodat die kunnen worden geblokkeerd. Ook wordt gepoogd de websites waar links naar verwijzen op zwart te zetten. Het blijft echter een kat-en-muisspel. ,,Internetcriminelen worden steeds slimmer, dit soort mailtjes ogen ook steeds professioneler."PhishingMede daardoor blijft phishing een lucratieve manier van cybercriminaliteit. Veel klanten van kabelaars, maar ook banken en energiebedrijven, tuinen er in. Vorig jaar wisten oplichters zo 3,9 miljoen euro buit te maken bij niet goed oplettende Nederlanders. Een jaar eerder ging het om 4,7 miljoen euro.Ziggo raadt klanten aan goed op te letten. ,,Als je het niet vertrouwt moet je niet op een link klikken." De kabelaar onderstreept verder dat hij betalingsherinneringen nooit per e-mail, maar altijd per brief stuurt. Ook wordt in tegenstelling tot veel phishing-mails nooit een dreigende toon gebruikt. En abonnees worden in echte correspondentie met de eigen naam aangesproken en niet met 'geachte klant'.