Nieuws Actueel

Zittend werk kan niet goed voor je zijn

Caroline Spilt 28 mei 2015

Yoga werk bewegen groot

Steeds meer mensen doen zittend werk en staren minimaal acht uur per dag naar hun beeldscherm. Dit kan toch niet goed voor je zijn? Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat door te bewegen wij ons brein in een betere en gezonde conditie houden.

Kinderen schijnen slimmer te worden wanneer ze sporten en bewegen, daarnaast verkleint bewegen zelfs het risico op dementie. Ook wordt gezegd dat lang zitten het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, obesitas en kanker met 50% verhoogd. We weten allemaal dat minimaal 30 minuten bewegen per dag noodzakelijk is, maar hoe maak je dit waar? Hoe kunnen wij tijdens ons werk meer bewegen en ’ s avonds actiever zijn? Met deze tips kom je een stapje verder!

Workout achter je bureauOp kantoor achter de computer is bewegen er nauwelijks bij, maar ook achter je bureau kun je oefeningen doen en tegelijkertijd door werken. Onze concentratie neemt ook toe als wij bewegen dus twee vliegen in één klap! De oefeningen zijn gemakkelijk en onopvallend en online zijn er genoeg voorbeelden te vinden. Een andere optie is om je bureaustoel te vervangen door een zitbal of fitnessball. Je hoeft er niet constant op te zitten, maar je kunt de bal bijvoorbeeld wel elke 15 minuten per uur met je stoel wisselen. Een hometrainer achter je bureau is ook nog een mogelijkheid, maar dit gaat misschien te ver?

StoelendansSommige mensen werken staand achter een hoog bureau. Staand werken is momenteel een veelbesproken onderwerp maar lijkt niet per definitie gezond te zijn, je staat immers stil. Als je continue staat zou je namelijk last kunnen krijgen van je knieën, spataderen of van opgezwollen enkels. Geadviseerd wordt om het zitten en staan daarom af te wisselen.

Buiten vergaderenFietsend naar je werk is uiteraard beter dan met de auto. Is de fietsafstand te groot, overweeg dan een elektrische fiets. Deze fiets is voor de aanschaf van een werkgever voordeliger omdat de overheid ook wil dat Nederlanders meer bewegen. Daarnaast heb je als je meer beweegt ook meer energie en ben je actiever op je werk. Werkgevers hebben natuurlijk alleen maar profijt van gezonde werknemers. Kan je echt niet met de fiets, parkeer je auto dan iets verder zodat je genoodzaakt bent om het laatste stukje te voet te doen.

Verder kun je nog een blokje om tijdens de lunch en een half uurtje genieten van de buitenlucht met collega’s. Ook als je even inspiratieloos bent doet een frisse neus wonderen en last but not least is de wandelende vergadering buiten een leuke en gezonde toevoeging!

Maak een ommetjeWanneer je veel drinkt moet je vaker naar het toilet, drinken is goed voor de hydratatie en even de benen strekken verbetert de bloedsomloop. Gebruik ook een kleiner glas zodat je vaker moet lopen om het glas bij te vullen! Loop een rondje tijdens een telefoongesprek mits een computer noodzakelijk is en mail je collega’ s niet, maar loop even langs.

UptempoHard werken kan ook achter de computer want op deze manier verbranden je hersenen energie en voel je je actiever. Zoek het avontuur op in je werk want door de adrenaline verbruik je meer energie wat weer goed is voor je gezondheid.

CompetitieKoop een stappenteller om te zien hoeveel calorieën je verbrandt en maak er een competitie van op de werkvloer met collega’s.