Nieuws Actueel

Zo innoveer je met succes

Martijn Vervest 7 oktober 2015

Print plaat 3d groot

LUXeXcel is winnaar van de tiende MKB Innovatie Top 100 geworden met een revolutionaire techniek waarmee optische lenzen kunnen worden geproduceerd in een 3D-printer. Wat kunnen we leren van innovatieve ondernemers zoals dit Zeeuwse bedrijf?. De Kamer van Koophandel heeft de inmiddels 1000 innovaties van de afgelopen jaren tegen het licht gehouden. Waarop moet je als ondernemer letten?De MKB Innovatie Top 100 is georganiseerd door de Kamer van Koophandel, in samenwerking met De Financiële Telegraaf. De landelijke jury was unaniem over LUXeXcel: “Het is een moeilijke technologie, waarin LUXeXcel een nieuwe, zeer innovatieve oplossing heeft gevonden. De impact is groot, want dit bedrijf maakt het mogelijk om ook producten snel en op maat te maken.”InnovatieClaudia Zuiderwijk, voorzitter van de raad van bestuur van de Kamer van Koophandel: "Het midden- en kleinbedrijf is de slimme motor van de economie gebleken toen het minder goed ging met Nederland. Met de realisatie van innovaties hebben deze ondernemers hun omzet verhoogd, hun voortbestaan zeker gesteld of bestaande producten verbeterd. Zij joegen de economie aan met vernieuwingen. Wat drijft deze ondernemers om vernieuwend bezig te zijn? Wat geeft hen energie? En welke barrières komen ze tegen?"De Kamer van Koophandel heeft de lessen van 1000 innovaties op een rijtje gezet. Dit mede op basis van onderzoek, uitgevoerd door Ipsos. Dit onderzoekbureau ging in gesprek met ondernemers om meer inzicht te krijgen in de achtergond van innoverende ondernemers. Uit deze brochure (pdf) een aantal kernpunten.Meer omzetInnoveren is meer dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Innovatie begint bij een marktgerichte focus: marktkennis, nauw contact met de klant en een innovatieve bedrijfscultuur. Deze visie hebben vrijwel alle ondernemers uit de MKB Innovatie Top 100 met elkaar gemeen.Innovatie leverde de meeste ondernemers succes op. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Wat zijn de succesfactoren?1 Drive en focus Succesvol innoveren gaat om het gebruiken van energie en drive om op elk moment door te zetten en continu focus te houden op de stip op de horizon. Zoek inspriratie in alle momenten van ongenoegen. Leg de lat niet te hoog, begin klein, sta open voor kritiek en durf te mislukken. Het succes van een innovatie wordt vooral bepaald door een onderscheidend product, zegt 84 procent. 24 procent benoemt dit als belangrijkste succesfactor.2 Samenwerken Naast het volgen van een eigen focus en visie maakt het opzoeken en benutten van samenwerking innovatie succesvol. Kijk buiten de eigen belevingswereld in brede zin. Luister goed naar de behoeften van je klant en verzamel mensen die je vertrouwt en die jou uitdagen.3 Grip Bij innoveren is snelheid vaak gewenst. In het proces is het echter de kunst om ook grip te houden op de ambities, bedrijfsvoering en resources. Zorg voor een inspirerende omgeving en ga (intern) op zoek naar de kwaiteit en input van medewerkers. Rol ook pas groot uit zodra je de innovatie hebt getoetst.DoorzettenDe Kamer van Koophandel heeft een aantal ondernemers uitgelicht, zoals Elma Bassa. Zij ontwikkelde de NOMONRO, een clip waarmee rokken niet opwapperen op de fiets. Zij behaalde met deze innovatie vijf jaar geleden de 23-ste plek. Zij is een voorbeeld dat je niet moet opgeven. Fietsenwinkels hadden bijvoorbeeld eerst geheel geen interesse in haar product. De Kamer van Koophandel : “Met een fiets en een windturbine bezocht ze grote vrouwenbeurzen en demonstreerde de NOMONRO Dressclip aan bezoekers. Binnen de kortste keren hingen de fietsenwinkels aan de lijn of zij de clips kon leveren waar hun klanten om vroegen. Inmiddels verkoopt ze meer dan 50 verschillende modellen van de NOMONRO via haar webwinkel en exporteert ze naar Japan, Canada en vanaf het najaar ook naar de USA.”'Praat met anderen'Harold Goddijn, ceo van TomTom, adviseert vooral ook veel te praten met anderen. Goddijn:"Je krijgt vaak meer dan je verwacht. Ga daarom eens met klanten rond de tafel te zitten om je ideeën te toetsen, maar ook met toeleveranciers, concurrenten of met ondernemers in andere markten. Je zult je erover verbazen dat je zeker niet de eerste bent met jouw vragen, twijfels en uitdagingen. Ik weet het uit ervaring; als ik meer en beter had geluisterd had ik sneller en gemakkelijker mijn doelen bereikt!"'Verdien geld!'Hij tipt ook veel aandacht te schenken aan het vermarkten van je product. Goddijn: “Vele, soms zeer bijzondere en waardevolle innovaties, leiden een marginaal bestaan of generen in de aanvangsfase te weinig cash om de investering in marketing en verdere ontwikkeling te kunnen blijven betalen. Je wordt dan snel ingehaald door concurrenten die wel ‘door kunnen pakken’. Zo wordt uiteindelijk het geld verdiend. Innoveren en doorgroeien. Het belang om snel geld te verdienen en te blijven investeren in innovatie en verkoop wordt nog vaak onderschat!”