Nieuws Actueel

Zo snoer je zeurpieten de mond

Rik Nizet 14 januari 2015

Optimisten zien een glas dat halfvol is. Pessimisten zien een glas dat half leeg is. Notoire klagers vinden dat zij het verkeerde glas hebben gekregen, waardoor zij het slachtoffer zijn. En daar klagen ze bij jou over. Sommige mensen klagen heel wat af over zaken die niet jouw zorg zijn. Ze zuigen aan je tijd en energie. Dat gaat ten koste van jou. Hoe ga je daar mee om? Een handvol essentiële tips.

Als je te veel aan klagers wordt blootgesteld - 30 minuten of meer - is dat niet alleen slecht voor je gezondheid, maar ook voor je vermogen om problemen op te lossen. "Het brein werkt als een spier", vertelt Trevor Blake aan Inc.com. Hij is serie-ondernemer en schrijver van het boek ‘Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life’. "Als je te lang luistert naar een negatief iemand", zegt Blake, “is de kans groot dat je zelf ook negatief wordt."Als iemand bij jou klaagt over zaken die niet jouw zorg zijn, dan zijn dit handige tips.1) Zeg niet dat het allemaal wel meevaltChronische klagers zien zichzelf niet als negatieve mensen. Ze zijn ervan overtuigd dat zij steeds aan het kortste eind trekken. Het heeft daarom geen zin om te zeggen dat het allemaal wel meevalt. Dat nodigt ze juist uit om nog tien redenen te noemen waarom ze het slecht hebben, schrijft Martha McCarty in iaap, een website voor administratieve professionals. 2) Notoire klagers zoeken geen adviesOok oplossingen en adviezen aandragen werkt niet. Een notoire klager gaat je dan overtuigen dat hij het al geprobeerd heeft en dat het allemaal niet werkte. 3) Toon medelijden en begripKlagers zoeken medelijden en bevestiging. Ze willen je horen zeggen: ‘Ja, je hebt een verkeerd glas gekregen (arme ziel) en zorg dat je vannacht lekker slaapt’. Toon daarom medelijden en begrip en de klager heeft geen excuus meer om door te gaan.

4) Verwijs naar een professionalVerspil je tijd en energie niet aan pogingen het probleem op te lossen als dat niet jouw taak is. Als het probleem ernstig is kun je de klager doorverwijzen naar een professional. 5) Verander het onderwerpVerander het onderwerp van het gesprek, de klager merkt dan dat je niet geïnteresseerd bent. Het gesprek op een prettige manier beëindigen is wellicht nog beter. Meer tips hier.