Nieuws Actueel

'Zo soepel mogelijk online betalen'

David Bremmer 30 november 2015

Bunqinterviewbankitstartup1065

EVEN VRAGEN AAN | Ali Niknam (33), directeur digitale bank bunq:

1 Gefeliciteerd! Hoe bevalt het om directeur van een bank te zijn?

<Lacht> "Zo voel ik me niet hoor. Onze kracht is juist dat we géén bank zijn: bunq is een tech-bedrijf, dat online bankieren en betalen zo soepel mogelijk wil maken. Daardoor maken we totaal andere keuzes."

2 De naam bunq lijkt mij toch een variatie op 'bank'? Of zeg ik nu iets geks?

"Dat zeggen meer mensen, maar nee. Ik werd 's nachts wakker en het zat in mijn hoofd: bunq met een kleine 'b': het klonk gewoon goed, bovendien is bunq hetzelfde als je het woord omdraait."

3 Bunq zou draaien om vriendengroepen, kennissen en familie, klopt dat?

"Helemaal juist. Neem onze eerste app, waarmee jij en je vrienden de rekening in het café kunnen delen. Dat gaat heel gemakkelijk, een IBAN invullen is niet nodig."

4 Een soort WhatsApp voor betalen; maar zulke apps bestaan toch al?

"Dankzij de chat-functie kun je geldverzoeken sturen aan vrienden. Dat is echt nieuw. Ook is in no time een rekening te openen, doordat we een bankvergunning hebben. Heel handig voor een gezamenlijke rekening."

5 Geef nog eens een concreet voorbeeld van het betaalgemak?

"Stel dat je met vrienden een gezamenlijk cadeau wilt kopen: je appt een voorstel en opent een nieuwe rekening. Iedereen maakt geld over, de cadeaukoper gaat naar de winkel en de lege rekening wordt weer opgeheven. Piece of cake."

6 Bunq is gratis, hoe verdienen jullie zo je geld eigenlijk?

"Voor onze zakelijke diensten en abonnementen vragen we wél geld."

7 Je staat hoog in de Quote 500 Junior - al je spaargeld zit nu in bunq?

"Ik heb er veel geld in zitten, maar daar gaat het me niet om. Ik voel me bevoorrecht dat ik dit mag doen.''

8 Wat denk je: waar staat bunq over pakweg 2 jaar?

"Ik hoop dat we internationaal gaan. Maar voor de kortere termijn luidt het antwoord: zoveel mogelijk tevreden klanten.''