Nieuws Actueel

Zo verhoog je de prijs

Rik Nizet 26 februari 2014

Je onkosten zijn gestegen of je bent beter geworden in je werk. De hoogste tijd om je uurtarief te verhogen. Maar je wilt voorkomen dat klanten weglopen. 6 tips om je prijsverhoging goed te communiceren.

1) Zeg niksIn sommige branches kan het verstandig zijn geen aandacht te vestigingen op een prijsstijging. Vaak is dit het geval bij producten of diensten die klanten niet regelmatig afnemen. De tussenliggende periode is dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Of ze vinden het meer dan logisch dat er na verloop van tijd iets bij de prijs is op gekomen. 2) Communiceer het tijdigZie je dezelfde klanten vaak, dan is het goed ze tijdig op de hoogte te stellen van een prijsstijging. Niks is zo vervelend als plotseling met en hogere prijs geconfronteerd te worden. Verplaats je in de klant en bedenk hoe jij het zou vinden als je ineens meer moet betalen voor hetzelfde. 3) Persoonlijke benadering Heb je slechts enkele klanten of een paar hele belangrijke? Overweeg ze dan persoonlijk op de hoogte te stellen. Doe dit ook bij klanten waarbij je een negatieve reactie verwacht. Ga bij ze langs of bel ze persoonlijk op. Bereid je verhaal goed voor.

4) Excuseer je nietAls je je klanten op de hoogte brengt van het slechte nieuws, draai er dan niet omheen. Ga ook geen excuses aanbieden. De prijsverhoging is toch gebaseerd op goede argumenten? Laat het dan zo logisch mogelijk lijken in je boodschap naar je klanten. Bij een verontschuldiging wek je de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling. Dat moet je voorkomen. 5) Geef vaste klanten een voordeelOm te voorkomen dat vaste klanten bij je weglopen kun je ze een aanbieding doen. Laat trouwe klanten nog een laatste keer voor het oude tarief je product of dienst gebruiken. Zeg er wel bij dat de volgende keer een wat hoger tarief geldt. 6) In stapjes of in een keer verhogenBedenk of het in jouw situatie handig is om de prijsstijging in stappen te verhogen of dit in een keer te doen. Vaak reageren klanten hetzelfde (negatief) als ze meer moeten betalen. Dit pleit voor een eenmalige verhoging. Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat je klanten aan de nieuwe prijs kunnen wennen. En met een beetje geluk valt ze het niet op. Lees verder.