Nieuws Actueel

Zo word je rijk met Instagram

Negin Mirsalehi heeft vijf mensen in dienst, runt een succesvol blog en laat zich voor - naar verluidt - duizenden euro's per keer op de gevoelige plaat zetten met bekende kledingmerken. Het geheim van de jonge social media-onderneemster: 1,9 miljoen volgers op Instagram.

De Ondernemer 16 maart 2015

Neginmirsalehi

Mirsalehi besloot het na haar masterstudie Marketing aan de Vrije Universiteit anders aan te pakken dan haar studiegenoten, schrijft Elle. Ze solliciteerde niet bij banken of verzekeraars, zocht haar heil in Instagram.

Een foto die is geplaatst door Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi) op 15 Mrt 2015 om 12:47 PDT

Internationale agentschappenEnkele jaren nadat ze besloot het sociale medium professioneel in te zetten, heeft de 26-jarige onderneemster vijf mensen in dienst en een publiek van 1,9 miljoen volgers, dat dagelijks met twee- tot vijfduizend gebruikers groeit. Mirsalehi wordt vertegenwoordigd door verschillende internationale agentschappen en reist de hele wereld over.

ExposureHet businessmodel van de jonge entrepreneur is simpel. Ze laat zich in kleding of met accessoires van grote merken fotograferen en zet die kiekjes vervolgens op haar account. De merken pakken zo hun beoogde exposure en Mirsalehi strijkt per foto duizenden euro's op.

Heel normale bedragenAlthans: dat is de geschatte prijs die Mirsalehi kan vragen voor zo'n Instagram-kiekje. Zelf wil Mirsalehi niets over haar tarieven kwijt, maar volgens social media-expert Kirsten Jassies kan Negin ongeveer vierduizend euro per gesponsorde foto rekenen. "Vooral in Amerika vinden ze dat heel normale bedragen voor productplacement", zegt Jassies die invloedrijke instagrammers en merken aan elkaar koppelt. "Vanaf ongeveer tienduizend volgers ben je interessant voor merken."

Een foto die is geplaatst door Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi) op 13 Mrt 2015 om 2:17 PDT

Doelgerichte strategieDe 1,9 miljoen volgers van het account van Mirsalehi kwamen niet zomaar uit de lucht vallen. Ze gebruikte een doelgerichte strategie om haar publiek bij elkaar te harken. Ze ging duizenden volgers van vergelijkbare accounts volgen en postte dagelijks op drie vaste momenten een foto.

Popular PageHaar doel: op de Popular Page terechtkomen, de overzichtspagina waar de meest gelikete foto’s ter wereld verzameld werden en die vorig jaar het veld moest ruimen voor de meer gepersonaliseerde Explore Page. "Ik bestudeerde het algoritme erachter en ontdekte dat een foto na een paar honderd likes en comments op die pagina kwam" aldus de onderneemster.

Een foto die is geplaatst door Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi) op 8 Mrt 2015 om 6:39 PDT

AuthenticiteitZe vindt geloofwaardigheid heel belangrijk. Om haar authenticiteit te waarborgen, stelde Negin van tevoren een lijst op met merken die bij haar passen. De instagramster krijgt per dag tientallen aanbiedingen, maar ze gaat lang niet met iedereen in zee. "Laatst kreeg ik een aanbod van een heel grote winkelketen", zegt ze. "Financieel gezien zou het een van de grootste opdrachten tot nu toe zijn." Maar ze sloeg het af omdat ze zich niet met het merk kon identificeren. "De balans tussen mijn smaak en de financiën is heel belangrijk. Wij kunnen ook niet leven van een paar schoenen en een tas, maar als je langer wilt blijven bestaan, moet je dicht bij jezelf blijven."