Nieuws Actueel

Zo zakt de weegschaal niet door

Van onze redactie 16 december 2014

December is een familiemaand die je moet koesteren maar voor je lijn en gezondheid kan het een ramp zijn.

Je zit vaak binnen en er is veel lekker eten. Daarnaast wordt constant op je gelet. 'Wil je geen gebakje, chocolaatje of dessert?', 'vind je het niet lekker dan?', 'het is toch zonde om het weg te gooien'? Het blijft verleidelijk en 'nee' zeggen is moeilijk.

Eén dag meer eten dan normaal is nog wel te overzien maar december telt veel speciale dagen waarop je wel drie keer zo veel kunt eten als je nodig hebt. Je wordt niet alleen sloom en zwaarder, het is ook ongezond. Het mooie van de feestmaand is dat je van tevoren weet dat je te maken krijgt met veel eten en verleidingen. In plaats van je druk te maken over kleren die je straks echt niet meer aankunt, kun je beter vooruitkijken, voorbereiden en voorkomen.

Niet gedachteloos eten Eten achter je computer, televisie of iPhone is uit den boze. Niet doen! Omdat je dan met iets anders bezig bent en niet let op wat en hoeveel je eet. Je kauwt en slikt het voedsel gewoon door zonder dat je ervan geniet of daadwerkelijk iets proeft en in no time is de hele bak chips of je bord leeg. Bij een feest of buffet is het soms handig iets in je handen hebben, een fototoestel, telefoon of cadeautje. Hoe meer spulletjes, hoe lastiger het is om ook nog met hapjes en drankjes bezig te zijn. De NoPhone lijkt ideaal. Deze neptelefoon helpt je wellicht niet alleen om je minder asociaal te gedragen in gezelschap maar ook om minder te eten.

Sport ervóór Ga sporten voor een feest of grote maaltijd en gebruik het feestelijke eten om te herstellen van een zware activiteit als een hardloop- of fietstraining. Je lichaam is één tot twee uur na intensief sporten erg gevoelig voor het eethormoon insuline. Dit hormoon zorgt voor energie naar je hongerige spieren. De koolhydraten in zetmeelrijke feestmaaltjes als aardappelpuree of gebakken aardappelen zijn uitstekend voor het herstel van je spieren net als de eiwitten uit de kerstkalkoen of -kip. Daarnaast is je lijf na arbeid overactief bezig met vertering. Dus waar die overvloed aan lekkernijen anders op je heupen terechtkomt, verbrand je deze nu effectiever. Hoe fitter je bent voor een feest, hoe efficiënter je de taartjes en chocolaatjes afbreekt.

Pepermunt en kauwgom Houd suikervrije pepermuntjes of kauwgom bij de hand. Of neem, net zoals de Spanjaarden, je tandenborstel mee. Een frisse smaak in je mond weerhoudt je iets extra's te snacken. Zo word je bij de les gehouden en denk je weer aan het doel dat je je hebt gesteld: niet als een aardappelzak op de bank het nieuwe jaar ingaan maar als iemand die 2015 met al zijn hectiek en verleidingen aankan.

Kies bewust uit de lekkernijen Vaak is er een lopend buffet en dan kun je opscheppen zo veel je wilt. Het ziet er fantastisch uit maar kijk eerst rustig wat er is. Neem een weloverwogen keuze van producten die je echt lekker vindt en waar je vol van raakt, zoals een soepje. Gebruik een klein bord en schrok het eten niet naar binnen. Neem de tijd, de avonden zijn toch lang en je gaat niet snel van tafel af. Als je er een half uurtje over doet dan merk je pas dat je geen behoefte hebt in meer eten omdat je dan voelt dat je verzadigd bent. Gun je lijf de tijd om het eten te verwerken en jou de ik-zit-vol-signalen te geven. Pas op met vloeibare calorieën in frisdrank, sapjes en vooral die in alcohol. Samen met je maaltijd krijg je een heuse caloriebom binnen. Alcohol maakt je minder geremd en je krijgt veel zin in snacks. Helaas let je niet meer op de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt.

Geniet en proef bewust Weet je dat de eerste hap of slok altijd het best smaakt? Chemische stofjes in je hersenen zorgen ervoor dat je genot ervaart. Gelukkig wordt dat gevoel minder naarmate je meer van hetzelfde eet. Neem dus kleine porties van elk gerecht en deel grotere porties met iemand. Onthoud het volgende Chinese gezegde wanneer je opschept, een tweede portie wil of als je twijfelt hierover: 'Hoe meer je eet, hoe minder je proeft; hoe minder je eet, hoe meer je proeft'.

Ir. Ay Lin Kho is schrijver van het boek Gezond & Blij zonder diëten.