Nieuws Actueel

Zo ziet de ideale vakantie eruit

Bram de Vrind 24 juli 2015

Ideale vakantie tips top 10 lijstje 335

De zomerborrels zijn achter de rug, de mussen vallen dood van het dak en de werkvloer biedt een desolate aanblik. Kortom: tijd voor vakantie. Maar hoe deel je je kostbare vakantiedagen het beste in? Moet je de dagen volplannen met leuke dingen of juist eindeloos lamballen aan het zwembad? The Wall Street Journal zocht uit hoe de meest gezonde en ontspannen vakantie eruit ziet. Acht wetenschappelijk onderbouwde tips om het maximale uit je zomertrip te halen.

De positieve gezondheidseffecten van vakantie zijn inmiddels wetenschappelijk bewezen. Uit onderzoek blijkt dat vakanties het risico op hartkwalen en depressies verminderen, stressniveaus omlaag brengen en kunnen leiden tot betere werkprestaties en extra creativiteit. Dit zijn de ingrediënten voor de ideale vakantie waarin je de batterij weer volledig oplaadt:

1. Neem vaker, kortere vakanties. "Een vakantie heeft al binnen enkele dagen een grote invloed op je welzijn", zegt Jessica de Bloom, psycholoog en postdoctoraal researcher aan de Universiteit van Tampere in Finland. "Vakanties werken net als slaap. Je moet geregeld rust pakken om op de lange termijn gezond te blijven."

2. Ga acht dagen weg. Niet meer en niet minder. De Bloom constateerde tijdens een studie een piek in welzijnsniveaus bij respondenten na acht dagen vakantie. De daarop volgende dagen zakte het welbevinden van de proefpersonen langzaam weg. "Het kan dus zijn het maximale vakantie-effect na acht dagen bereikt wordt", aldus De Bloom.

3. Voorpret heerst. Een studie van de University of Colorado wijst erop dat het beleven van vakantievoorpret veel positiever werkt dan terugblikken op de vakantie na terugkomst. Het 'voor-beleven' van ervaringen werkt veel sterker dan het nabeleven ervan, aldus professor Leaf van Boven van de University of Colorado.

4. Laat je nergens toe dwingen. Het ervaren van autonomie tijdens je trip zorgt ervoor dat je beter ontspant. Probeer zelf controle te nemen over het verloop van de dag. Laat je wekker niet bepalen hoe laat je eruit gaat, maar word natuurlijk wakker. Bepaal zelf welke activiteiten je wel of niet doet.

5. Neem afstand van je werk. Op het strand of aan het zwembad continu je mail checken, beter van niet. Verschillende ondernemingen hebben dit principe al geincorporeerd in hun bedrijfsstrategie. Werknemers wordt verboden om tijdens hun vakantie te bellen met collega's over werkgerelateerde zaken. Het jezelf afsluiten van het reilen en zeilen op de zaak kan echter ook voor stress zorgen, aldus psycholoog Samantha Boardman. Aan de groep die het niet kan laten, adviseert zij om dagelijks één of twee vaste momenten te plannen voor het checken van de mail.

6. Zet je telefoon uit, doe die camera weg. Het uitzetten van je telefoon kan helpen om je aandacht nog meer op je vakantie en de mensen waarmee je die viert te richten. Zo beleef je het vakantiegevoel intenser, aldus Boardman. Verder ontspan je veel beter als je zo nu en dan de camera weglegt en accepteert dat je nu eenmaal niet elk fotomoment kunt vastleggen.

7. Zoek het onbekende op. Zorg ervoor dat je nieuwe indrukken en ervaringen opdoet. "Bij vakantiegangers die altijd terugkeren naar dezelfde plek kunnen herinneringen gaan vervagen", aldus Boardman.

8. Eindig met een uitbrander. Mensen reflecteren vaak op ervaringen, dus ook vakanties, op basis van de manier waarop ze eindigen. Boardman; "Doe je best om je vakantie goed af te sluiten. mocht je bijvoorbeeld een keer business class willen vliegen, doe dat dan niet op de heen-, maar op de terugreis."