Nieuws Actueel

Zo ziet de supermarkt er in 2025 uit

Caroline Spilt 22 september 2015

Supermarkt toekomst innovatie groot

Uit een enquête van onderzoeksbureau Quotus naar De Toekomst van het Boodschappen Doen onder 450 Nederlandse consumenten van 25 tot 35 jaar is een wensenlijst van consumenten voortgekomen. In deze wensenlijst vertelt deze jonge consument ons wat zij wensen voor de supermarkt van de toekomst, de supermarkt anno 2025.

Uit deze wensenlijst blijkt dat zowel de toepassing van technologie als de ‘human touch’ een belangrijkere rol zal moeten gaan spelen in de supermarkt.Meer Toepassing van TechnologieWe zien het nu nog maar mondjesmaat in de supermarkt, technologische snufjes die het shoppen of het kiezen van een product gemakkelijker of leuker kunnen maken. Neem een app die de consument helpt om de juiste wijn te kiezen, of een app die de consument meer vertelt over de ingrediënten of de bereidingswijze van een product. Toch staat het bovenaan het wensenlijstje van de jonge consument. Maar liefst 74 procent wil graag op een gemakkelijke manier toegang tot extra informatie over producten die zij kopen dan wel overwegen om te kopen. En dat willen zij via hun smartphone. Denk aan informatie over voedingswaarde, suikergehalte, allergische stoffen en andere feiten die voor de consument persoonlijk relevant zijn.Naast een app zijn de mogelijkheden van iBeacon hier een goed instrument voor. De iBeacon technologie wordt volop getest, maar tot werkelijke implementatie is het in Nederland nog niet gekomen. De Amerikaanse winkelketen Target omarmt de iBeacon technologie en rolt deze uit in vijftig vestigingen, zodat de klanten ter plekke via hun smartphone kunnen worden geïnformeerd.Meer Human TouchOpmerkelijk is, dat naast deze wens van meer technologische toepassingen er een wens van verpersoonlijking van de supermarkt bestaat. Zo wenst maar liefst 62 procent van deze groep jonge consumenten dat de supermarkt persoonlijker wordt. Zij wensen meer aandacht voor de klant, dat supermarktpersoneel meer de rol van gastheer of gastvrouw op zich gaan nemen en dat het daadwerkelijk helpen en adviseren van de klant weer centraal komt te staan. 48 procent wenst meer persoonlijk advies in de supermarkt. Opmerkelijk is ook dat 17 procent in de supermarkt van 2025 gebruik wenst te maken van een personal shopper, een medewerker die de consument persoonlijk helpt bij het doen van zijn boodschappen.