Nieuws Actueel

Zoekmachine optimalisatie out of the box

Zoekmachine optimalisatie is hot, en niet voor niets. Waarschijnlijk bent u bekend met zoekmachine optimalisatie, maar zo niet: ontdek hier meer over zoekmachine optimalisatie. Ondertussen weten de meeste ondernemers dat het belangrijk is om een hoge positie te hebben in zoekmachines. Google leidt deze zoekmachinebattle nu al sinds 2002 en ook afgelopen jaar zoeken de meeste mensen met Google als zoekmachine naar bedrijven en diensten waarin ze geïnteresseerd zijn. In 2014 zocht ongeveer 85 procent van de internetgebruikers via Google. De kans is dus heel groot dat uw potentiële klant u gevonden heeft door te 'Googlen'.

De Ondernemer 28 oktober 2015

Googlelaptopseo

Hoewel het altijd al belangrijk was om op de eerste pagina van zoekresultaten terecht te komen als bedrijf, is deze noodzaak nog eens vergroot. Onderzoek laat zien dat desktop- of laptopgebruikers zelden doorklikken naar een tweede of derde pagina in Google. Maar smartphone gebruikers doen dat eigenlijk helemaal niet meer. Sterker nog, volgens Marketingfacts is het zelfs zo dat hoe kleiner het device is waarmee gezocht wordt, hoe minder zoekresultaten bekeken worden, ook op de eerste pagina.

Goed, dat we als bedrijf zoekmachine optimalisatie serieus moeten nemen, is al een tijd duidelijk en de meeste bedrijven weten ook de basics van zoekmachine optimalisatie wel toe te passen. Maar één van de belangrijkse punten is het out-of-the-box denken. Niet alleen het hebben van vele leads is belangrijk, en niet alleen is het belangrijk om de zoektermen waarop u wilt scoren goed vermeld te hebben op uw website, maar informatie is het allerbelangrijkst. Er is een trend ontstaan waarin bedrijven steeds meer blogpagina's aanmaken om het daar uitgebreid te hebben over hun producten waarin zoveel mogelijk zoektermen zijn verwerkt. Dat is één manier om informatie te verschaffen, maar dit kan ook op een heel andere manier: door een FAQ. Daarom staan er in dit artikel drie out-of-the-box ideeën voor een goede FAQ die bedrijven niet of (te) weinig toepassen.

1. Hallo buitenwereld!U weet als bedrijf op welke termen u wilt scoren. Denkt u. En het zoekmachine optimalisatie bureau dat u in de arm hebt genomen weet dat ook. Ingewikkelde analyses laten u zien op welke zoektermen uw bedrijf het beste kan investeren. Maar er is ook nog een wereld buiten analyses die googlet op gevoel: de klanten zelf. Ga eens in gesprek met uw huidige kanten en vraag wat zij missen op uw website. Zijn er vragen waar zij geen antwoord op krijgen? Wat is hun indruk van uw website? Deze vragen zullen zij namelijk geheid zo invullen in Google. Zorg ervoor dat deze vragen vermeld staan in uw FAQ en geef er direct een bevredigend antwoord op. Grote kans dat de bezoeker verder gaat lezen én daarbij gaat uw FAQ op deze manier inhoudelijker in op problemen dan de (veel te) standaard FAQs die de meeste bedrijven op hun website hebben staan.

2. Af is nooit afZoals dat gaat met SEO, gaat dat ook met een goede FAQ. Zodra je een positie 1 hebt gehaald in Google, is dat geen garantie dat dit voor altijd zo blijft. Sterker nog, vanaf dan begint het echt moeilijke werk: het behouden van deze positie. Hetzelfde geldt voor een goede FAQ. Zodra u deze gemaakt heeft, begint het echte werk. De FAQ moet up to date blijven en de juiste groep aanspreken. Gebruikt u wel de juiste termen? Termen zijn erg modegevoelig en zullen dus om de zoveel tijd nagekeken worden om te checken of ze nog steeds het juiste publiek aanspreken. Bovendien zullen er nieuwe vragen ontstaan bij de bezoekers. Dit is eenvoudig te checken door bijvoorbeeld een poll op de website te plaatsen die de bezoekers na het lezen van de FAQ kunnen invullen. Zo kunt u gemakkelijk checken of er inderdaad antwoord wordt gegeven op de vragen waar uw potentiële klant mee zit.

3. Onbeantwoorde vragenUiteraard zijn er vragen die u niet online kunt of wilt beantwoorden in een FAQ. Waarschijnlijk komt dat omdat er zaken gecompliceerder zijn, zoals het geven van een prijs of het geven van direct advies. Toch is dit wel wat potentiële klanten het meest interesseert. Een goede zet zou zijn om deze vragen wel op te nemen in uw FAQ, om in het antwoord vervolgens uit te leggen dat deze vragen te lastig zijn om in een FAQ uit te leggen. De bezoeker heeft daar zeker begrip voor. Leg uit dat zij gemakkelijk en snel een antwoord op deze vragen kunnen krijgen door contact op te nemen met de desbetreffende persoon binnen uw bedrijf. Op deze manier nodigt u geïnteresseerden op een laagdrempelige manier uit voor een gesprek of het aanvragen van een offerte.

Het maken van een FAQ klinkt heel simpel, maar dat is het allerminst. De informatie speelt een grote rol. Vermeld geen informatie die al te vinden is op uw website en vermeld geen algemene informatie. De klant is juist geïnteresseerd in extra side-informatie. Haal inspiratie uit de FAQs van eventuele concurrenten! Gebruik deze tips als uitganspunt en kijk eens of uw FAQ aan vernieuwing toe is.

Meer weten over de vindbaarheid van uw website verbeteren? Kijk eens op d de website van Heinosoft. Dit bedrijf is specialist op het vlak van zoekmachine optimalisatie en kan daarmee een mooie positie bovenaan in Google voor u realiseren.