Nieuws Actueel

Zolang het licht aangaat is het goed

Het is voor veel Zeeuwen nog altijd vanzelfsprekend dat Delta er voor zorgt dat thuis het licht brandt, de cv-ketel zachtjes snort en om acht uur naar het NOS-journaal kan worden gekeken. Ondanks het gedoe rond facturen enkele jaren geleden, de eeuwige discussie over kernenergie, de dreigende splitsing van het bedrijf of het gekrakeel rond het salaris van de hoogste baas blijven de inwoners van Zeeland het energiebedrijf Delta trouw: 85 procent van de Zeeuwse huishoudens is klant, schrijft PZC.

Cornelleke Blok en Theo Giele 8 maart 2016

Deltaenergiebedrijf

Delta stelt zich ook nadrukkelijk op als een bedrijf van en voor de Zeeuwen. Een publieksactie tegen de, in de ogen van Delta desastreuze splitsing van het bedrijf, leverde vorig jaar een buitengewoon hoge respons op. Veertigduizend handtekeningen konden Deltamedewerkers afgelopen oktober aan de minister van Economische Zaken aanbieden.

Pieter Stoter stond jaren aan het hoofd van toen nog Delta Nutsbedrijven. Hij nam in 2001 afscheid van het bedrijf in een tijd dat veel mensen nog van de PZEM spraken. Stoter: "Van oudsher was Delta diep in de Zeeuwse samenleving geworteld. Vergeet niet, er werkten toen heel veel mensen bij het bedrijf. En al die mensen hadden familie en waren lid van een vereniging. Iedereen kende wel iemand die bij Delta werkte."

Suikeroom

Het was geen eenrichtingsverkeer. In de vorm van miljoenen aan dividend aan provincie en gemeenten en beperking van de tarieven zagen de Zeeuwen ook wat terug van de winsten die het energiebedrijf boekte.

Als suikeroom van de sport, cultuur, natuur en andere maatschappelijke doelen is Delta alom aanwezig in de Zeeuwse samenleving, blijkt uit het overzicht 2015 van het Delta Zeeland Fonds: van kleine evenementen als het Lange Jan Kroegenbridgetoernooi tot de Kustmarathon Zeeland, van ringrijders tot het Olympisch Netwerk Zeeland en het Jeugdsportfonds, overal zijn de drie blauwe bogen van Delta te zien.Voorbeelden op het gebied van Zorg en Welzijn zijn de stichting Leergeld, truckrolldagen en activiteiten voor zieke kinderen. Veel grote culturele evenementen als Vestrock en het Nazomerfestival konden vorig jaar rekenen op een cheque van Delta.

De vergelijkingswebsite Pricewise constateerde in 2014, ter gelegenheid van tien jaar vrije energiemarkt: 'Zeeuwen zijn het trouwst, Noord-Hollanders het minst'. Zelfs van de Zeeuwen die de moeite namen energieaanbieders met elkaar te vergelijken bleef meer dan de helft bij Delta.

Energieveilingen

Maar toch, het Zeeuwse energiebedrijf ziet het aantal klanten teruglopen. Sinds 2010 gemiddeld een procentje per jaar.

"De tijden zijn veranderd sinds de energiemarkt is geliberaliseerd en mensen zelf hun leverancier kunnen kiezen zijn", constateert Stoter. Organisaties als de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis houden energieveilingen. De oudere klanten hebben daar misschien geen oren naar, zijn er misschien zelfs wat wantrouwig over. Maar er is inmiddels een generatie Zeeuwen bij wie de afkorting PZEM geen herinneringen oproept. Zij zijn gewend aan vergelijken en shoppen op het internet.

Maatschappelijk brokkelt de steun stukje bij beetje af. De politiek is aanmerkelijk minder vriendelijk sinds Delta niet meer automatisch een forse som geld in de kas van provincie en gemeente stort. 85 procent van de Zeeuwse huishoudens is klant bij Delta. Maar, zegt oud-directeur Stoter, het is niet verstandig om bij het bepalen van de bedrijfsstrategie alle kaarten op het Zeeuwse sentiment te zetten als basis voor klantenbinding.

'Nooit gedacht om over te stappen' - GERARD ALLEMEKINDERS (81) UIT GOES

"Ik ben al bijna zestig jaar klant bij Delta, ook voor televisie en internet. Ik heb er nooit over gedacht om over te stappen. Ik zie de reclames wel van Nuon. Dan zeggen ze dat je 250 euro terug krijgt als je overstapt, maar daar geloof ik niks van. Ik vind het belangrijk dat Delta in de buurt zit. Want als er een keer iets is, dan is een medewerker van Delta sneller bij je dan iemand van Nuon. Dat weet ik zeker.

Het loopt allemaal goed. Ik heb nooit klachten. Zolang het licht aan gaat als ik op het knopje druk en ik de verwarming thuis kan aanzetten, dan is het goed."

'Bij een ander ben je net zo veel kwijt' - RIET VAN DIJKE (68) UIT GOES

"Toen we hier 38 jaar geleden kwamen wonen, zijn we klant geworden van Delta. Het is zo gegroeid. We hebben het er wel eens over om naar een ander bedrijf te gaan, maar we hoorden via via dat je dan uiteindelijk net zo veel geld kwijt bent. En we hebben nooit klachten, dus waarom zouden we? Alles werkt goed, ook het internet en de televisie. Ik vind het ook wel makkelijk dat ik er niet over na hoef te denken. Het maakt me niet uit dat Delta een Zeeuws bedrijf is. Ik kom niet uit Zeeland, daar zal het wel mee te maken hebben. Ik vind het wel fijn dat het in de buurt zit. Zeelandnet is er altijd supersnel om te helpen."

'Als je ergens aan begint, dan blijf je' - ELS SLINGERLAND (45) UIT HANSWEERT

"Als je ergens aan begint, dan blijf je erbij. Zo denk ik erover. Ik ben nogal trouw. We zitten al jaren bij Delta en ik ben tevreden. Ik geloof niet dat ik ooit met Delta gebeld heb. Er zijn gewoon nooit problemen. Natuurlijk zie ik wel dat de energie bij andere bedrijven soms goedkoper is, maar die prijzen veranderen steeds weer. Ik denk dat het uiteindelijk niet uitmaakt. Dat Delta een Zeeuws bedrijf is, vind ik niet belangrijk.

Alhoewel, het is natuurlijk wel goed voor de werkgelegenheid dat hun kantoren hier zitten. Maar dat is voor mij niet de hoofdreden om bij Delta te blijven."