Nieuws Actueel

Zonder gesjoemel zou automobilist veel goedkoper uit zijn

Van onze redactie 25 september 2015

Image 5276376

De berekeningen zijn gebaseerd op onderzoek naar het verschil tussen het verbruik van auto's volgens reclames van de autofabrikanten en het daadwerkelijke verbruik op de openbare weg. Die gegevens zijn vervolgens vermenigvuldigd met de hoeveelheid auto's die in Nederland rondrijden en het gemiddelde aantal kilometers dat mensen afleggen.Het probleem betreft niet alleen fraude zoals bij Volkswagen, zegt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu. Bij testen worden bijvoorbeeld ook de omstandigheden wat gunstiger worden gemaakt dan in de praktijk kan. Denk aan het inklappen van de spiegels om de auto meer aerodynamisch te maken.Te kort door de bochtDe Nederlandse autobrancheorganisatie Bovag vindt dat Natuur & Milieu te kort door de bocht gaat. Het verbruik van iemands auto hangt ook af van zaken als de temperatuur, de bandenspanning en of de bestuurder veel in de file staat. Bovag erkent dat er grote verschillen bestaan tussen de uitkomsten van de testen en het verbruik in de praktijk. ,,Maar dat is al jaren bekend. En wij dringen er ook al jaren op aan dat er testen komen die een realistischer beeld geven'', zegt een woordvoerder.Inmiddels is volgens de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt duidelijk geworden dat er in Duitsland met 2,8 miljoen dieselauto's van Volkswagen is gemanipuleerd met de software die uitstoot meet. Het gaat daarbij volgens Dobrindt om voertuigen met een 1.6 liter motor en een 2 liter motor. Volkswagen heeft zelf aangegeven dat er wereldwijd met 11 miljoen auto's is gesjoemeld.