Nieuws Actueel

Zonnebril van steen: 'We willen een nieuwe buzz creëren'

Bram de Vrind 5 maart 2015

Koen Middendorp (28). We verdubbelen elk jaar in omzet. In de duizenden zonnebrillen.

Een stenen zonnebril. Dus jullie willen klanten nekpijn bezorgen?"Haha, iedereen zegt dat. We krijgen ook veel mailtjes met vragen over het gewicht. De brillen wegen slechts 40 gram, maar dat geloven veel mensen eigenlijk niet. Daarom liggen ze ook in de winkel in Amsterdam, zodat je hem kunt passen."

Hoe is het idee ontstaan?"Nadat we in 2013 de houten zinnenbril lanceerden, volgden al gauw een aantal andere producenten. Toen dachten we: hoe kunnen we ons nu onderscheiden? We willen experimenteren met natuurlijke materialen. Met dat in mijn achterhoofd zat ik al een tijdje aan steen te denken. We willen elk jaar een nieuwe buzz creeëren. We zijn uiteindeljik twee jaar bezig geweest met de ontwikkeling. We kregen het niet één, twee, drie voor elkaar, hebben veel samples over en weer gestuurd. Uiteindelijk is het een bril geworden met een laagje steen op het hout. Anders valt hij van je hoofd."

Is dat wel praktisch, zo'n stenen zonnebril?"Het praktische, daar gaat is onze doelgroep, 20 tot 35-jarigen, allang aan voorbij. Het gaat ze meer om lifestyle en mode. Bij mooie kleren denk je ook niet: is dat wel praktisch? En we werken met natuurlijke materialen die de doelgroep echt aanspreken.

Wat verwachten jullie van de stenen bril, wordt dit de nieuwe festival-trend? "Dat zou leuk zijn, maar we denken niet dat dit specifiek iets voor het komende seizoen wordt. Wel voor de komende jaren. We hebben 500 brillen ingekocht, zijn pas een paar dagen bezig en de bestellingen lopen al binnen.

Wat wordt de volgende stap, een bril van ijs of snoeppapier? "Met de volgende stap zijn we al bezig, maar daar kan ik niets tegen jou over zeggen. We willen de concurrentie niet wakker maken. Maar ik kan je garanderen dat volgend jaar zullen opnieuws met iets nieuws op de proppen gaan komen."