Nieuws Actueel

Zwarte Pietdiscussie boost omzet

Martijn Vervest 14 november 2014

De ophef rond Zwarte Piet blijkt een zegen voor sommige ondernemers. "Als een cultuur wordt aangevallen dan proberen mensen daar juist extra aan vast te houden", zegt Oscar de Lange, directeur van pepernotenfabrikant Van Delft. Hij ziet zijn omzet door de discussie alleen maar stijgen.

Interview: 'Pepernoot is de nieuwe kaas'

De pepernotenfabrikant opent volgend jaar vijftien pop-up pepernotenwinkels door heel Nederland. 15 oktober opende de eerste pepernotenwinkel in Amsterdam en al snel volgde een tweede vestiging in Haarlem. Door de goede omzetresultaten heeft De Lange besloten het concept uit te rollen over heel Nederland. Van de discussie rondom Zwarte Piet heeft het bedrijf absoluut geen last. "We hebben er juist profijt van. Als een cultuur wordt aangevallen dan proberen mensen daar juist extra aan vast te houden. Ze koesteren de gebruiken en gewoontes. Pepernoten zijn onlosmakelijk verbonden met het sinterklaasfeest en in deze tijd dus mateloos populair", legt De Lange uit.