Nieuws Actueel

ZZP'er doet het online

Martijn Vervest 28 juli 2014

ZZP’ers halen hun opdrachten steeds vaker online binnen: bij 50,9% van de opdrachten heeft de ZZP’er online het eerste contact gelegd – via digitale netwerken als LinkedIn, een online marktplaats of de website van de opdrachtgever zelf. Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer in opdracht van Yacht onder 1.044 ZZP’ers in Nederland. "Hier spelen wij op in met de lancering van YachtPlaza, een nieuwe online marktplaats van Yacht waarmee we ZZP’ers en opdrachtgevers zonder drempels aan elkaar te koppelen," aldus mede-initiatiefnemer Dick Koopman, directeur bij Yacht.VerdubbelingHet onderzoeksresultaat betekent een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen nog slechts voor 20,2% van de opdrachten het eerste contact online werd gelegd. De stijging is vooral te danken aan het succes van digitale netwerken als LinkedIn. "Marktplaatsen zijn vaak nog te ingewikkeld. De ZZP’er wil snel en eenvoudig toegang tot opdrachten," aldus Koopman, die vanuit Yacht opdracht gaf voor het onderzoek van de ZZP Barometer.Bron van opdrachtenMond-tot-mondreclame is met 78,4% nog wel steeds de belangrijkste bron van opdrachten, gevolgd door het zelf benaderen van opdrachtgevers (48,8%) en het fysiek zakelijk netwerk (47,0%). De stijging van het online verkrijgen van opdrachten zal hier in de toekomst wellicht verandering in brengen.