Nieuws Actueel

ZZP’er is fatsoenlijker dan MKB’er

Martijn Vervest 9 juli 2014

De grootste ergernis bij ZZP'ers -in het contact met hun klanten en potentiële klanten - is het feit dat (potentiële) opdrachtgevers niet of nooit reageren op een werkvoorstel of offerte. Vooral MKB-organisaties blinken uit in non-communicatie. Dat blijkt uit een online enquête onder een a-selecte groep van 234 leden van ZZP Netwerk Nederland.

Maar liefst 72% van de respondenten'ergert zich groen en geel' aan het onfatsoen van partijen aan wie -op verzoek - een offerte is toegezonden. Natuurlijk heeft een offerte een beperkte houdbaarheidsdatum. "De meeste ZZP'ers geven dit helder aan in de offerte maar zelfs op of na deze datum, hoort men vaak helemaal niets," zegt Jerry Helmers, voorzitter van ZZP Netwerk Nederland.NabellenOok het nabellen blijkt vaak een 'crime'. Waar in eerste instantie het 'contact' goed was (iedereen is bereikbaar), zo geeft bij het nabellen om uit te zoeken of een offerte wordt omgezet in een order, niemand thuis. Het feit dat ZZP'ers deze ergernis op nummer 1 plaatsten, is opvallend.Want, op nummer 2 van het ergernissenlijstje staat dat rekeningen niet op tijd worden betaald. Op 3 staat dat gedurende het traject werkzaamheden vaak inhoudelijk veranderen.Verschil Overigens maken MKB-bedrijven zich vaker schuldig dan ZZP'ers aan 'het niet terugbellen of niet reageren op gemaakte offertes'. "Dat is niet zo onlogisch," stelt Jerry Helmers. "Binnen MKB-bedrijven moeten vaak meerdere mensen een besluit nemen over de vraag of een offerte wel of niet wordt aangenomen. Een ZZP'er is in z'n eentje; die is dus makkelijker bereikbaar en dus kan de vraag direct worden gesteld. Maar het feit dat het bedrijfsleven nauwelijks fatsoen heeft om 'normaal te communiceren' over de stand van zaken met betrekking tot een uitgebrachte offerte, is natuurlijk verontrustend."