Blog Danielle Chavanu

'Hoe en waarom deze slimme tools het klantgedrag binnen mijn fashion-webshop analyseren'

De aanschaf van derde collectie van dane.studios is aangebroken. De eerste was vooral gebaseerd op haar eigen ingeving, de tweede (party) collectie is tot stand gekomen met invloed vanuit samenwerking met influencers. 'Mijn derde collectie zal meer doordacht zijn en meer gebaseerd op het klantgedrag. Ik leer mijn klanten meer en meer kennen, belangrijk om ze goed te kunnen blijven bedienen', blogt online ondernemer Daniëlle.

Daniëlle Chavanu | dane.studios 21 februari 2021

Danielle danestudios webshop fashion

Tijdens het inkopen van een nieuwe collectie, wat neem je dan mee in je beslissingen? Het is en blijft voor mij altijd nog een battle tussen het gevoel dat je voor jezelf aan het shoppen bent - dus kleding scoren die je zelf leuk vindt en zou dragen - en aan de andere kant ‘shoppen’ voor je klanten, ‘commerciëler’ shoppen. De balans daartussen is dan ook iets wat de samenwerking met influencer Claire Pronk mij heeft gebracht. Ik denk vaak terug aan het moment waarop zij besloot welke items zij wilde gebruiken voor de samenwerking.

Ik had haar simpelweg wat voorbeelden doorgestuurd via de app van jurkjes die ik kon inkopen bij de leveranciers. Eerst stuurde ik er een paar naar haar op uit mijn eigen selectie, maar kort erna besloot ik toch om alle opties te sturen in afwachting of de twee selecties dan in lijn zouden liggen met elkaar. En wat bleek… zij koos er toch een aantal buiten mijn eigen selectie. Zoals benoemd in een eerdere blog besloot ik op haar ervaring te vertrouwen en voor haar selectie te gaan. Op dat moment besef ik dan ook: tijd om meer out of the box te denken.

De ‘achterkant’ van mijn webshop, gemaakt met Shopify, geeft mij enorm veel data en inzicht in klantgedrag. Alle data word automatisch bijgehouden. Dat klinkt misschien alsof we álles van álle klanten weten, maar dat is niet wat het is. Het is simpelweg een tool om klantgedrag te kunnen analyseren.. Bij zo’n analyse kun je denken aan info zoals waar komen klanten vandaan, worden ze doorgeleid naar de website via een sociale bron zoals Instagram of Facebook óf zijn ze via Google bij mijn webshop gekomen?

Ook een belangrijke: stel dat je ziet dat er veel mensen zijn die hun winkelmandje achterlaten (dus de website verlaten terwijl ze iets in hun mandje hebben gestopt maar nog niet hebben afgerekend) dan kun je overwegen om automatische e-mails op te stellen die de dan nog potentiële klanten herinneren aan hun achtergelaten winkelmandje in de hoop dat ze de aankoop alsnog afronden.

Zo'n tool geeft onder meer ook inzicht in hoeveel procent van de verkoop komt van klanten via bijvoorbeeld Instagram komt, of mijn klanten de website vanaf hun mobiel of op een desktop bekijken en natuurlijk, naar welke producten word het meest gekeken? Zo weet je niet alleen heel overzichtelijk waar sturing nodig is op je webshop en kun je alle conclusies die je uit de analyse haalt weer meenemen tijdens de volgende inkoop.

De kennis die ik kan meenemen uit de analyses naar het volgende inkoopmoment zijn bijvoorbeeld de zoektermen die op de website worden gebruikt. Wordt er vaak gezocht naar ‘teddy’ of ‘PU broek’, kan ik dus overwegen om dit soort items weer of meer in te gaan kopen. Ook heb ik eerder al eens de tool op de website benoemd die klanten de mogelijkheid geeft om hun e-mailadres achter te laten mocht een item die ze graag willen hebben is uitverkocht. Zo krijg ik een goed beeld van welke items een re-stock waard zijn en krijgen de klanten direct een melding als het product weer op voorraad is.

Komen de meeste mensen naar mijn website via Instagram? Dan weet ik dat ik moet zorgen dat die doorgang gemakkelijk word gemaakt voor de klant. Dat kan bijvoorbeeld door je webshop te koppelen met je Instagram-account. Op die manier kunnen klanten meteen de producten uit je webshop via Instagram bekijken met alle prijsinformatie en specificaties erbij, zelfs afrekenen is dan via een scherm ín Instagram mogelijk. Daarbij kijk ik regelmatig naar welke ‘costumer journey’ een klant aflegt om te kijken of daar alles goed gaat. Kan ik bij mijn eigen webshop bestellen op een manier dat ik bij andere webshop ook als prettig ervaar?

Kortom, deze slimme tools voor het analyseren van klantgedrag kunnen echt een goede toevoeging zijn om meer uit je webshop te kunnen halen. Alle bovengenoemde tools hebben voor dane.studios inmiddels al zijn vruchten afgeworpen. Met als resultaat natuurlijk een nieuwe collectie, zoals ik in de vorige blog al aankondigde. Denk aan weer wat fijne joggingpakken (die scoorden in de analyse heel goed) en hele leuke voorjaarskleuren. Benieuwd hoe jij ons online weet te vinden en wat ik daarvan uit de tool weet te halen.

Danielle chavanu danestudios

Daniëlle Chavanu

dane.studios

Daniëlle Chavanu (25) is zelfstandig ondernemer en oprichter van online fashion-shop dane.studios. Ze is zelf het gezicht van haar webshop en heeft - en houdt - zoveel mogelijk alles in eigen hand: van in- en verkoop tot marketing en contentcreatie. Tweewekelijks schrijft ze voor De Ondernemer hierover een expertblog.

Eerder werkte Daniëlle onder meer bij Models At Work, de Bijenkorf, Levi's, Pieces en Glamour. Ze volgde haar opleiding op het Amsterdam Fashion Institute.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.